…stor jente, liten jente – alder ingen hindring –

Vi hadde spart pakken lenge, og i dag var dagen vi skulle oppleve julaften på nytt. Ikke bare for barna, men også for min del. Det vekket gamle minner da vi pakket opp et dukkehus fra ludby, nesten maken til det jeg hadde som liten jentunge. Tilbehøret var selvfølgelig i en nyere utgave enn hva det jeg hadde da jeg var barn, og det var utrolig å se hva som egentlig finnes til disse små miniatyrmenneskene.

Det svenske Lundbys dukkehus er klassikeren som vært med siden 1947 og gjennom årene vekket lekelysten hos generasjoner av barn. Lundby har alltid hatt ambisjonen å følge med tidens utvikling innen mote, form og design – et arbeid som stadig pågår, og som gjenspeiler seg i produktene. Hos blant annet Lekmer finner du alle dukkehus, møbler, innredninger, el-tilbehør og dukker i kolleksjonene Lundby Småland, Lundby Stockholm og Lundby Gotland.

Mammsen og de to største barna koser seg med dukkehusbygging!


….og man blir veldig oppslukt når man holder på. Disse små detaljene som skal på plass, og som i følge Lilja SKAL være satt på riktig plass. . . og det fine med dukkehus er jo at det er ikke noe som er  riktig plass. Man kan gjøre akkurat som man vil. Dagens dukkehus er allerede tapetsert med nydelige pastellfarger, men det er så absolutt rom for personlig preg. Både på vegger, tak, som bilder, utstyr i huset osv. ELSKER de nye fargene i dukkehuset! !


Alle er meget opptatte med å ordne i dukkehuset. . .

Frøkna ville med ett innrede soverommet med stor seng og gullfarger! Neste steg for oss er å printe ut noen miniatyrbilder som vi skal ha i huset for å gjøre det litt mer personlig..

…og selv om vi gang på gang lager orden i huset, så ser det ut som om at det har vært jordskjelv bare minutter etterpå. .


Hadde du dukkehus da du var liten? Har barna dine dukkehus? Hva er ditt beste dukkehustips? Har du noen gode interiørtips til dukkehuset?

6 kommentarer
    1. Jessica har samme huset,fikk det i bursdagsgave for et par år siden.
      Men det står som regel bare til pynt,sjelden det lekes med det.Veldig synd.
      Ønska meg det huset da jeg var lita,men fikk det aldri.

    2. Nina: Det har blitt så stas å leke med det, spesielt når hun har besøk av venninnene sine 🙂 Deilig for meg at de har noe å pusle med! 😛

    3. Husker rett å slett ikke. Hadde et lite “bærbar” et som jeg husker godt. Den hadde til og med lys man kunne slå av og på (litt moderne i gamle dager også). Hadde vært så morsomt å se et slikt igjen. De fra lundby er jo bare nydelige, men gud for noen priser..

    4. Navn: ja, det er liksom noe man må ønske seg fra flere.. Eller være kreativ å lage møbler og utstyr selv. Jeg har et gammelt dukkehus i kjelleren som nesten er likt.. bare fra da jeg var liten.. så rart å se at det forandrer seg så lite,,, :O

    5. Hadde samme huset når jeg var liten. Mamma hadde tatt vare på det og min datter overtfok det. Slitt ja, men stas allikevel. Jeg prøvde å oppgradere det litt. Køpte ark fra panduro og limte inn, men dessverre ble det kun ett rom og det ble ikke pent. Var vanskelig å klippe rett med alle kriker og kroker. Jeg brukte mest playmo og barbier i huset, mener jeg å huske. Min datter fikk to nye sett med interiør til huset, men det stod nesten alltid til pynt. Vi hadde det inni en bokhylle så det skulle komme litt opp fra gulvet, men. Var noen ganger hun lekte med det når hun hadde besøk. Hun brukte og mye barbie i det hvis hun lekte med det. Dyre leker……

    6. Jeg hadde ikke dukke hus som barn. Men når jeg ser bildene so kunne jeg tenke meg å kjøpe ett nå om jeg nærmer meg 30 hehe. Synest det ser så kosligt ut

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg