Små gleder..store gleder

Jeg synes at desember er en av årets beste måneder på mange måter, og etter å ha fått barn, liker jeg den enda bedre. Jeg liker alle de tingene man kan gjøre i desember, og jeg elsker at det faktisk er lov til å kose seg hele tiden. Man har lov til å bake kaker og kjeks på hverdager og man har lov til å fylle kjøkkenskuffene med noe godt. Man har lov til å kjøpe litt ekstra på butikken og man har lov til å komme hjemmed flerfoldige poser etter shoppingturen. Folk er generelt mer stresset, men likevell i bedre humør. De er mer gavmilde enn de kanskje ellers er, og ofte mer sosiale enn resten av året.

Jeg elsker å sette julemusikken på høyt volum og rocke med oppvaskbørsten, mens jeg kjener pepperkakelukta snike seg ut ovnen. Jeg elser å se glitter på gulvet etter julepynten som vi har sortert utover gulvet, i påvente av å henges opp. Jeg elsker at det er lys fra adventsstaken i stua når vi går for å legge oss, og jeg synes det er enda koseligere å se i andres vindu når jeg går kveldstur med hunden. Jeg synes det er koselig å be hjem venner og familie på førjulskos, og ikke minst spise opp julebaksten, så man kan lage mer. Jeg elsker å prøve ut nye oppskrifter, og synes det er gøy å lage julegodt i smågaver til de rundt oss. Jeg synes det er helt topp med stress i desember, og får ikke julesteming uten noen hektiske dager på jobb. Jeg elsker å høre den konstante kassalyden på jobb, og synes det er deilig å se overfylte handlevogner. Jeg synes det er koselig med fakler utenfor husene og fuglene kvitre på fugleneket. Det er både stas og spennende å se rådyrspor i hagen, og ikke mist våkne til en snøkledd gårdsplass. Jeg kan i grunn si at jeg liker å koste snø av bilen (..men kanskje bare de første gangene for å få stemingen -etterpå er det bare pes), og gleder meg til julefrokost og lucia i barnehagen med kidsa. Jeg gleder meg til å se ansiktsuttrykkene deres hver gang de åpner adventskalenderen sin, og ikke minst til å ta dem med på utflukter og spennende påfunn utover i desember.

Første adventsgave falt i smak. E refleksvest med navn var årets første kalendergave, og som de stolt hadde på seg da de dro i barnehagen. De voksne kunne fortelle at begge hadde insistert på å få ha på vesten sin da de lekte ute, og at mine to småtroll hadde gått hånd i hånd og vist frem vestene sine til både små og store i barnehagen. Altså en virkelig slager.. !


Andre luke i kalenderen ble en smoothie, og det var det jubel og fanfarer for. Sannelig var det staså få ha med dessert i matpakken. Ja, selv om Lilja bare lo da hu åpnet pakken og sa “neeeeei, mamma, se da. Nissen har tulla med oss. Han kan jo ikke pakk inn mat, det e jo ingen pakke!!” Så måtte jo den oppfinsomme mamman svare, og da var det smarteste jeg kom på ” joda, det er jo en nisserød smoothie” .. og vips var det helt OK med smoothiepakke, og “makarena-hyper-dans” på gulvet. 

Mon tro om det er noe lurt i kalenderen i morgen?

God Natt fra oss!

 

 

3 kommentarer
    1. Jeg lurer veldig på hvorfor det popper opp så mye Bunnpris-reklame på din blogg? Er ikke det veldig rart?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg