Utstyrsguide til Baby

Til tross for at jeg venter mitt tredje barn, er det vanskelig å bestemme seg for hvilket utstyr vi skal ha denne gangen. I og med at dette barnet kommer litt raskere enn planlagt, hadde vi solgt unna alt fra Lilja og Filip, og begynner i grunn på null nå… Og med tanke på at vi ikke vet kjønnet på barnet, blir det ekstra vanskelig å kjøpe enkelte ting. Jeg synes jo det er litt kjedelig å skulle ha alt utstyr i nøytrale farger, så noe av utstyret blir nok lagt på vent, noe blir kjøpt og noe kommer vi til å ønske oss av andre.

Jeg synes selv det er utrolig vanskelig å vite hva man skal kjøpe, spesielt av de største tingene. Det er ofte de tingene man bare MÅ ha som stikker av med kronene, og de tingene som egentlig ikke er så veldig nødvendige blir bare “småtterier”, men som likevell er viktige at blir et godt valg. Under har jeg avbildet noen av mine og våre favoritter gjennom de to forrige småbarnsperiodene. Jeg har funnet noen favoritter som jeg kommer til å gå for denne gangen også, samt gjort meg en del erfaringer av utstyr som andre rundt meg har hatt, og som jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve. Noen ting synes jeg er helt unødvendig å bruke penger på, og noen ting vet man ikke om man trenger før babyen har kommet, og som man kanskje bør la være å kjøpe før man faktisk vet om man trenger det. Mange penger å spare på å lage seg en oversikt over det som virkelig er nødvendig, og det som kan vente til tiden etter babyen har kommet.

Det er mange aktører på nett som har et godt utvalg av barneutstyr. Jeg har vært inne på sidene til både Lekmer.no, Jollyroom.no og Mimmis.no for å sjekke utvalg og priser. Her gjelder det å sjekke ut tilbudene hos alle. På de tre nettbutikkene fant jeg så og si alle varene med en eller annen for for rabatt, så det kan hende seg å søke litt ekkstra på disse sidene om man skal handle mye. Feks gratis frakt, sommer rabatter, babyrabatter, barnevogndager osv. . . Denne helgen har Lekmer.no helgekupp med 200 kr avslag på kjøp over 1000 kr + stor outlet, det samme tilbudet emd 200 kr i avslag finner du hos jollyroom, og hos Mimmis.no har de 25 gode tilbud til barn og baby, samt prisaranti. Alle har ikke de samme merkene… (ps: dette er ikke et sponset innlegg fra noen av disse aktørene) .

VOGN: Her er det viktig å ikke bare se på hvordan vognen ser ut, men tenke på høyde og størrelse. Selv er jeg veldig lav, og må ha en vogn som enten kan knekkes i håndtaket,eller reguleres langt nok ned + at ejg synes at det er vitkig at vognen ikke er for tung. Det er også viktig å tenke på hvor man bor og hvor man eventuelt tenker at trilleturene foregår. Vi bor en plass der det er mye snø på vinteren, og trilleturene kommer til å foregå på grus og i skogen, så jeg trenger ei vogn som er robust nok til å tåle skikkelig vinterføre, samtidig som den ikke veier så mye og har for tunge jul. Med Lilja og Filip hadde vi Emmaljunga City Cross og var veldig fornøyd, men den ble solgt bare måneder før jeg fant ut at jeg var gravid, så denne gangen blir det noe annet. Jeg har alltid likt Brio Happy vognen, så den kommer vi til å kjøpe brukt av ei venninne for å bruke til tur og etterhvert som sovevogn i barnehagen.  I tillegg var jeg så heldig å vinne en vogn i en konkurranse gjennom lekmer.no, Silver Cross Elegnce i Navy, som jeg kommer til å bruke til vanlig. Det skal sies at man ikke trenger to vogner, og at vi har klart oss med en til de to forrige! 🙂 ..og ved kjøp av vogn trenger man også myggnetting, regntrekk, dyne eller vognpose. Jeg liker Elodie Details Vognpose White Edition godt, men hvor smart det er med hvit kan nok diskuteres… Den svarte er også fra jollyroom.Synes også at mange av sengetrekkene til BarnasHus er knallfine! Dyne og Pute finenr man ofte på feks Kid Interiør elelr Princess på tilbud!

STELLEVESKE: synes jeg er bare tull å investere masse penger i. For noen måneder siden fikk jeg en knallfin Michael Kors veske til mamma som jeg tenker at blir med på de større byturene, og at jeg bruker en av de store veskene jeg har fra før når jeg må ha noe som kan “tåle litt mer”. (ikke være så redd for). De forrige gangene har jeg kjøpt en veske til ca 299 på en veskebutikk eller HM, og det har fungert helt topp! Det er jo måte på hva man MÅ ha i disse stelleveskene..!

BILSTOL: Her kommer utfordringen med bil og tre barnestoler. Robin har prøvd flere varianter av bilstoler, men nå ser det ut til at vi ender opp med å bruke bilstolen fra Lilja og Filip som vi heldigvis ikke hadde kvittet oss med. Vi er fornøyd med vår Maxi Cosi stol, og kommer til å måtte bruke den uten basen i første omgang..så får vi se om det er ny bil eller andre smarte løsninger vi kommer på etterhvert. Planen er ihvertfall at alle barna skal sitte i baksetet samlet…! I bilstolen kan man velge å bruke en kjørepose eller bilpose som vistnok skal være ganske så enkelt, så denne gangen ønsker vi oss en slik…

SENG: Mange har kanskje vugger og senger som går i arv. Ihvertfall har vi hatt det, men denne gangen har vi rett og slett ikke plass til kurven og stativet på rommet vårt i det nye huset, så vi ønsker å investere i en liten vuggeseng. Jeg liker veldig godtBaby Dan sin vugge med sengehimmel, så jeg regner med at det blir denne. Og til sengen trenger man jo sengetrekk og laken. . Jeg har også kjøpt meg BABYNEST denne gangen, noe jeg ikke hadde til de andre. Jeg har alltid lagt tepper rundt i sengen for å gjøre den mindre, og når det er så mange flinke syersker der ute som tar på seg oppdrag så bare måtte jeg. Dere ser så vidt bilde av babyen vår sitt nest på bildet under. Det er kjøp av ei dame som kaller seg @hjertenest på instagram og har meget god smak på sammensetninger av farger på nestene. . Anbefales 🙂

STELLEPRODUKTER: er kanksje ikke noe man MÅ ha fra begynnelsen av, men som man mest sannsynlig trenger ett eller annet fra etterhvert. Jeg har brukt alt og ingenting, og har kjent på det at jeg synes det er greit at denne babyhuden får bruke mest mulig skånsomme produkter. Denne gangen har jeg ønsket meg produkter fra Lykkelig Som Liten, og med tanke på at produktene koster litt mer enn det man kanskje kjøper i dagligvarebutikker, så har jeg valgt å ønske meg dette. Det er geniale ting å gi i gave, spesielt til “oss” som ikke vet hva kjønnet blir.

BRYSTPUMPE: Jeg har prøvd både Avent sin elektriske og manuelle, og Medelas elektriske. Sistnevnte brukte jeg en del på sykehuset da jeg pumpet for Lilja, mens aventpumpen ble min venn på hjemmebane. Denne gangen går ejg for en elektrisk avnt pumpe, og har skaffet meg håndtak slik at den også kan brukes som manuell. Vips så kan den lett taes med i veska om man måtte trenge det.. Jeg anbefaler å ha litt melk i fryseren, noe som har hjulpet oss veldig i flere situasjoner. Har man feks spist noe man ikke viste at babyen ikke tåler, så er det greit å kunne bruke melk man har pumpet for noen dager siden.. Slike  kopper å pumpe i er geniale og man kan pumpe rett ned i dem uten å begynne å tømme over og søle.. genialt! Til tiden under amming kan man bli litt sår på brystene, og da er det greit å få litt “luft” uten å måtte sitte halvnaken i sofaen. Jeg synes at disse melkesamlerene var geniale. De tok bort litt av brystsprengen, samt gjorde at man fikk litt luft!

BABYCALL: er et must. Babyen skal jo sove ute etterhvert, og ikke alltid være i samme rom som deg, så da er det greit med en babycall. Vi har hatt utallige forskjellige, og kommer til å fortsette med to av de vi har. Vi har aldri brukt babycall med video tidligere, men tenkte å prøve oss på D-Link EyeOn Baby Monitor som man kan koble opp på telefonen, + en helt vanlig Neonite babycall. Sistnevnte har vi hatt til alle barna, og vi er veldig fornøyde med denne. God rekkevidde, flere kanaler, flere innstillinger, god temperaturregulering osv.

BÆRESELE: Her har jeg også prøvd mange. Jeg har kun hatt babybjørn og Ergobaby selv, men har prøvd både sjal, slynge, manduka osv hos andre, og har en klar favoritt. Jeg har ikke mindre enn TO bæreseler fra ERGObaby og synes de er fantastisk gode. Jeg har den første versjonen, samt den nyeste versjonen som heter Ergo Baby 360. Jeg har brukt selen med nyfødtinnlegg siden de var bittesmå, og bruker den fortsatt til både Lilja og Filip. Det some r så genialt med denne er at barnet kan sitte alle veiene, og også bæres på ryggen. Med tre unger i hus så er bæresele et must..!

VUGGE: Jeg har også kjøpt med en brukt leandervugge på finn.no til under halv pris. Denne ser jeg for meg å ha opp i den store stuen i nyhuset. Selvfølgelig ingen must, men en investering ejg har tatt meg råd til ! !

 

KLÆR: Babyen trenger klær, men den trenger ikek alt på e gang. Med Lilja angret jeg i ettertid at jeg hadde kjøpt så mye på forhånd, fordid et var jos å koselig å gå med vgn i byen og kjøpe til den lille når hun var født. Med Filip hadde jeg lært litt, og kunne småkjøpe litt mer, men denne gangen har jeg nesten ikek kjøpt noe, og venter til vi vet hva det blir til å kjøpe noe spesielt. Det jeg har ønsket meg er LilleLam klær (disse kan jo byttes i eventuelle andre farger når babyen har kommet), og hentesett fra svigermor. Jeg komemr til å ta med settet fra svigermor + en vanslig hvit body og en hvit body emd krage. . sokker med og ute blonder, og en nøytral bamse til sykehuset. En lue i kremfarget eller nøytral er vell også å finne… Ellers har jeg strikket et tepe i beige som jeg tar med til hjemturen. .

KLUTER: Noen kluter er det jo greit å ha til å begynne med, men man trenger jo ikke hamstre. Noen uner gulper mye, mens andre gjør det ikke. Begge mine barn har gulpet mye og vi har rett og slett slitt ut klut etter klut. Men det betyr ikke at jeg har hamstret slike kluter denne gangen. Neida, en pakke holder til å begynne med, så kan man heller kjøpe til om man trenger.

SMUKK/FLASKE: dette kjøper jeg ikke enda. Lilja kommer til å ha kjøpt noen smukker til babyen som hun skal gi i gave, men ut over det så venter jeg med å kjøpe dette til jeg ser hva det blir og hvordan babyen er. Det kan jo hende at det ikke er noen smukkeunge? Og flaske trenger vi ihvertfall ikke med en gang! !

BAMSER: Bamsene på bildet er fra jollyroom og vi har flere i samlingen vår som skal på rommet til den lille i nyhuset. Jeg elsker slike gode bamser, og Filip har allerede en storfavoritt og er avhengig av silkelappen på bamsen sin.

 

Det er fortsatt MANGE tips å komme med, men jeg tar det etterhvert som tiden går og når den lilel har meldt sin ankomst… !

5 kommentarer
    1. tusen takk for tips! og kom gjerne med flere 🙂 det er til stor hjelp for meg som venter min første, og har null erfaring… ganske skummelt, og veldig koselig!! lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg