Gravides Kroppsfokus

Dette innlegget skrives av den årsak at flere har kommentert i innlegget mitt om svangerskapsuke 20, og jeg følt at flere har forstått meg feil. Jeg føler at kommentarene som har kommet har satt meg i en bås jeg så absolutt ikke fortjener å være. I innlegget skrev jeg om følelsene mine rundt det at magen føles større og vokser raskere i mitt tredje svangerskap, i forhold til de to forrige. Jeg skrev at jeg ønsket å få tilbake motivasjonen for å holde meg i form, og at jeg ønsket å beholde vanlige klær under svangerskapet. – og ut ifra disse tankene har nok flere trodd at jeg er hysterisk opptatt av å ikke se ut som en gravid, og har en kroppsfikseri som ikke er sunt.

Det er faktum at det har skjedd en forandring når det kommer til utseende til engravid. Det holder ikke lengre at mangen vokser og at man får former, man skal  tillegg kle seg riktig, passe å vekta, være innenfor kurver, målinger og ikke minst, være i top shape noen dager etter fødselen. Jeg er i grunn dritt lei av å lese innlegg om gravides form både før og etter fødselen, og mener at dette er veldig individuelt og litt til hva man gjør det til selv.

Jeg har delt mye om meg selv tidligere, men har aldri gått spseielt inn på det å være sykelig opptatt av mat og trening. Det som var en stor del av meg for noen år siden, har blitt en liten del av meg, som kommer frem i tider som rundt et svangerskap. Det å ha levt med spiseforstyrrelser i nesten 10 år er ikke noe man skryter av, men noe som følger deg resten av livet. Både på godt og vondt. Det å få beskjed om at man kanskje ikke kan få barn om man ikke får skikk på livet sitt, er ikke noe som skremmer en selvopptatt 15 åring med fringrene langt ned gjennom halsen. Min redning ble familien min. Tankene om jeg virkelig kunne få barn begynte ikke å slå meg før jeg møtte Robin, og vi brukte lang lang tid på å bli gravide. Det jeg ønsker å få frem her, er at jeg ikke er en av de som tar det for gitt å gå gravid. Jeg er ikke av de som tror at det skjer over natten, og at dette er noe alle får lov til å gjøre. Jeg ser på det å være gravid som noe spesielt. Det er noe fantastisk, nydelig og eget ved det å bære på et barn. Jeg er ikke en av de som ønsker minst mulig mage, minst mulig baby, følger slavisk med på målinger, kurver og kilo.

Jeg er ikke sykelig opptatt av det å være tynn etter fødselen, MEN jeg er definitivt veldig opptatt av at jeg skal på best mulig måte holde meg i form under graviditeten. Så, i innlegget jeg skrev i svangerskapsuke 20, var det ikke noe som helst ment fra min side om at gravide ikke skal få lov til ås e ut som de er gravide, men mer et følelsesinnlegg fra meg som klarer å holde meg selv i sjakk ved å dele frustrasjon. Jeg er frisk som en fisk fra spiseforstyrrelser, men det er ikke til å gjemme bort at noe vil alltid følge meg. Noe av min egen terapi er å dele. Dele med dere. Og min utvei til et sunt og frisk svangerskap, med så stor mage som babyen ønsker, den vekten jeg måtte legge på meg, og de kiloene jeg har igjen etter fødselen – er å tenke positivt, holde meg aktiv og spise normalt. . . ikke så all verdens til hysteri, vell?

(…og det med at jeg ikke ønsker å kjøpe gravid/mammaklær er fordi egj synes det er MYE fint i butikkene man kan bruke selv om man er gravid. Jeg kan legge ut noen antrekk etterhvert med plagg jeg bruker både i, under og etter graviditeten, så kan dere se at mange plagg kan brukes både med og uten mage. . . !)

Her kan dere se magen min i de to forrige svangerskapene – Ikke akkurat et resultat av hysteri 😉

Uke 38 med Lilja og uke 38 med Filip

 

 

13 kommentarer
    1. Forstår godt hva du mener. Man skal tross alt føde et barn, og det i tillegg til å gå gravid i ni måneder tar på på kroppen. Er enig i at man bør holde seg i form av den grunn at man skal orke den siste etappen som kommer, for det er virkelig et maraton. Jeg er dessverre ikke så flink til det selv i graviditeten pga bekkenløsning, men jeg gjør styrkeøvelser så langt det går for å hvertfall gi kroppen noe å gå på. Men som sagt blir det jo begrenset, men alt er jo bedre enn ingenting:)

    2. Jeg kjenner igjen det du skriver om tidligere spiseforstyrrelser og graviditet. Var selv syk i flere år, og merker spesielt nå i mitt andre svangerskap at tanker og følelser dukker opp igjen etter hvert som kroppen forandrer seg! (Er bare i uke 15, så det skal nok bli mye mer forandring ennå..!) På en annen side følte jeg i det første svangerskapet at jeg endelig hadde en godkjent grunn til å ikke se “perfekt” ut fysisk, skjønner du hva jeg mener?!
      Fint innlegg, lykke til i svangerskapet 🙂

    3. Hei!
      Utrolig godt skrevet, jeg stusset overhode ikke over innlegget ditt om uke 20. Jeg forstår deg veldig godt, det er viktig å holde seg i form, og det er lov å tenke det under graviditeten også! Stå på, – du har en flott og motiverende blogg! 🙂
      Klem

    4. Jeg reagerte overhode ikke p ådet du skrev om uke 20. Jeg føler at gjennom å ha lest bloggen din i lang tid, så “kjenner” man deg litt og vet hva du mener. Men jeg tenkte samtidig at kanskje andre kom til å prike på det du skrev. Men dette var et fint innlegg Rachel, hvor du forklarer godt. Jeg er selv gravid i uke 15, og kjenner godt på presset der ute. Men jeg lever samtidig fint med at jeg kommer til å bli stor og jeg kommer ikke til å kunne(eller ønske) legge ut bilde av meg selv med flat mage rett etter fødsel. Det føles faktisk helt greit!

    5. Dette er din kropp, og dine følelser i et svangerskap – det er helt skammelig at andre skal mene og dømme deg ut ifra det. Det er stort av deg å dele tankene dine på veien, det burde leserne dine sette pris på! Nyt graviditeten og gjør det som føles riktig for deg! Jeg tenkte gjennom mitt svangerskap at så lenge jeg gjorde hva jeg mente var riktig og sunt for oss begge – og at jeg var fornøyd, så hadde babyen det bra 🙂 Kos deg i tiden nå, plutselig er termindatoen der. Lykke til med mammarollen, husbygging og jobb – håper du rekker å tenke på deg selv oppi alt annet også 🙂

    6. Jeg tror nok du er en dame med masse fornuft. Og du blir nok ikke påvirket av dette “tynn og liten mage, minst mulig baby og flat mage 5 timer etter fødsel”. Værste jeg hører snakk om er slikt!

    7. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Har slitt med spisefortyrrelser i mange år, men er helt frisk fra det nå. Men som du sier vil man alltid ha det med seg, tror det er vanskelig å forstå for de som ikke har opplevd det selv. Å har også full forståelse for det. Men når jeg gikk gravid for 1,5år siden var den en prøvelse å skulle kjenne på at kroppen var i forandring selv om jeg var/er frisk. Samtidig som det ikke gjorde det lettere med all fokuset på den “perfekte” mamma og alt skulle være så tipptopp. Men et kolikkbarn resulterte dette i en alvorlig fødeselsdepresjon. Heldigvis fikk jeg god hjelp og ble “friskemldt” ikke lenge etterpå. Men jeg er så enig med deg i det su skriver om hvor stort fokus og press det er på alt mulig, forferdlig trist og skadelig.

    8. Så flott skrevet. Jeg reagerte heller ikke på det du skrev om uke 20. Men det er alltid noen som klarer å “lese” ting i en annen retning enn det man egentlig skriver. Jeg er selv i mitt tredje svangerskap og “hallo” hvor magen bobler ut. Ja det er rart for meg da jeg med førstemann ikke sa noen på jobben før i uke 24 fordi at først da syntes magen, mens jeg denne gangen sikkert må fortelle det denne uke fordi magen synes og da er jeg bare 16uker…! For meg er dette rart, men det trenger jo ikke å være slik for andre, vi har jo alle ulike følelser.

    9. Miriam: ja det er så rart med denne kroppen:p gratulerer med tredje på vei!!! Vi har nok myye å se frem til, og hektiske tider i møte :p

    10. Liker bloggen din, du er modig og raus som deler. Folk tolker alltid det de leser ut fra et bakteppe av egne følelser. Deres tolkning sier noe om dem, ikke om deg. Stå på videre, lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg