På Budsjett uke 6, med 2 oppskrifter !

Mandag fløy forbi i reserfart, og uka er snart halvvei allerede. Kjøleskapet bugner av varer, og vi har tatt fatt på vår 6 budsjettuke. Selv om det ikke ble noen skriblerier om forrige ukes matbudsjett, ble det innenfor rammene med god margin da også. Søndag kveld var jeg i sunnhetsmodus, så handlelisten ble skrevet litt ut ifra dagsform, og litt ut ifra diverse oppskrifter jeg har samlet i løpet av de siste ukene. Det klør i fingrene etter å få lage noe nytt og spennende, så denne uken står det hele tre nye retter på menyen. Biff gryte, Kremet pasta med svinestrimler og pepperoni, og fiskegryte med laks og scampi.

Det er superspennende med nye retter, og jeg har mange retter jeg gjerne vil dele med dere. To favoritter hos barna her i huset er “hverdagslapskaus”, og “Pasta Basta”. Oppskrifter på disse kan du finne lengre ned i dagens innlegg 🙂 I tillegg kommer noe tips til hva man kanksje burde kjøpe denne uken om man vil handle litt smart…som blant annet 400 gr kyllingkjøttdeig til 10 kr, kremost fra tine til 12 kr. Norvegia og Tine brunost 1 kg, koster 57 kr kg (altså per stk), druer til 14 kr, 3 L iskrem fra Diplomis(vanilje, og tress) til 19.90, Og min gode venn pepsi max 1,5 L koster rundt 14 kr. Sannelig er det billige middager man kan handle inn om man klarer å benytte seg av tilbudene som er. Feks blir hjemmelagede kyllingkjøttboller med tacosmak, tortillachips, rømme og salat en middag for fire stk til bare 70 kr.

Jeg hadde regnet ut at vi skulle bruke rundt 1004 kr på ukens budsjett. Under veis blir det noen endringer, og jeg bommer selvfølgelig på noen priser, så etter å ha byttet ut brød med egg, og noen andre småjusteringer endte jeg på 989,57 kr. Forrige uke landet vi på under 900 kr, så en husholdning på under 1000 kr i uka er fult mulig, selv over lengre tid. Vi har gode vanlige middager, lider ingen nød i ukedagene, og koser oss max i helgene.

UKESBUDSJETT UKE 6 = 989,57 kr

Oppskrift på Hverdagslapskaus

Oppskrift på Pasta Basta:

Har dere prøvd noen av mattipsene jeg har kommet med? Er det greit å få tips?

Bon Apetit!


 

 

13 kommentarer
    1. Det er kjempegreit med slike tips! Liker disse innleggene veldig godt :)! Eg har prøvd marinert laks i tortillalefser – det var kjempegodt 🙂

    2. Hei, Rachel. Vi er på uke 2 med handelx1 på 1000,- , blitt inspirert, kjempesmart! Vi har brukt ca8000,- i mnd før😱. Sparer vi 4000,- pr måned blir det 48 000 i året!! Men hvordan gjør du det med brød? Blir fort gammelt. Der gikk det skeis med meg, måtte ut å handle mer brød og kom selvfølgelig ut med litt ekstra;p Elin.

    3. Elin: Hei 🙂 så gøy å høre at du har blitt inspirert 🙂 Det liker jeg!! Til å begynne med så kjøpte jeg tre brød i slengen, skjerte dem opp i butikken, og la dem i fryseren. De siste to ukene har jeg kun kjøpt et brød, og bakt i tillegg. Da har jeg brukt det jeg har hatt i skapene, og improvisert med forskjellig type brød. Så det har gått bra. Vi begynte å kjøpe bare dyre brød, men gikk over til 50/50 kneip og istid (rema). Nå bruker jeg ikke mange kronene på brød i uken, fordi jeg lager noen selv. Barna synes jo det er like så godt. Bruker dere ikke hele brødet, så kan du jo fryse halve hjemmestekte brød 🙂

    4. Takk for gode råd, Rachel. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på å fryse ned?! Så enkelt! Skylde på ammetåka;) Elin.

    5. Morsomt med matinspirasjon. Vi er 5 stk, og med en aktiv familie med mange treninger og høyt aktivitetsnivå generelt, så er det umulig å holde seg til 1000 kr uka, selv om jeg baker alt brød vi spiser. Ei i ungdomsskolen, en på barneskolen og ei i barnehagen, de spiser mer når de blir eldre :))
      Bare husk; buljongterninger er det MYE salt i, invester heller i en skikkelig buljong, eks Jacobs eller noe, eller bare la det være. De minste ungene skal definitivt ikke ha så mye salt som det er i buljongterninger.
      Og ang brød; skjær brød i skiver og frys det ned, ta tar det nada tid i brødristeren for å få ferskt brød :))
      God uke!

    6. Kjempe bra at dere klarer å holde dere under 1000kr. Skikkelig imponert:)
      Vil bare påpeke at kyllingkjøttdeig ikke er verdt mer enn 10 kr da de kun er MUK= Mekanisk utbeinet kjøttfarse.

    7. Liker verlig godt å lese dine mattips, masse inspirasjon! Anbefaler veldig å investere i en brødbakermaskin. Sparer masse penger på det og har alltid godt, fersk og hjemmelaget brød. Mye bedre enn kjøpt brød syns jeg da! Våres blir brukt så mye og det er jo så enkelt! Kjøper brødmiks i butikken eller lager egen miks. Noen timer senere er brødet ferdig. Det er mye penger å spare på å handle bevisst. Handler også gode tilbud på Coop Obs! 🙂 Ha en fortsatt fin uke 🙂

    8. Veldig kjekt med ukeplanen din, og oppskrifter.. Vi har blitt inspirert av budsjettet ditt, og prøver å holde oss til 1000 kr/uka. Utrolig spennende, og morsomt å se hva man får for 1000 kr om man bare tenker annerledes! 😉 Fortsett å del med oss lesere! 🙂

    9. Viktoria: Tanken har slått meg at det går mer og emr mat desto eldre barna blir, så vi får ta det som det kommer 🙂 Vi tar opp hele brød i gangen da vi spiser mye brød, så vi sliter lite emd å få brukt opp alt. Og ja, enig i at det er bedre alternativer til uljongterninger, så skal vurdere det når jeg komemr over et alternativ. 🙂 Takk for tips, og ha en flott uke du også 🙂

    10. Tusen takk for tipset!
      Vi er famile på 5, og det er utrolig lurt å kjøpte sånn inn for uken, altfor ofte som jeg glemmer å kjøpe noe når jeg er på butikken og stikker innom den etter trening, og kjøper alltid noe extra.
      Skal huske dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg