Gratinert Torsk på menyen! (budsjett og sånt!)

Vi har slukt unna to av ukens deilige middager, og sannelig har vi klart å få barna til å spise ting de tidligere ikke har spist. Altså, Filip spiser det meste, men Lilja har vært litt sånn “æ like ikke derre”, så det å lage en middag som ser litt mer spennende ut har vært en bra ting for oss. På mandag lagde vi bakt torsk med creme fraice og spinat, noe som var en ny opplevelse for både store og små. Etter forrige ukes matplan og budsjett, fikk jeg tips om å prøve meg på denne retten, og sannelig så måtte vi teste noe nytt og spennende!

På ukens budsjett ser dere at det er få råvarer. Vi har mye i fryseren, og for å få litt bedre plass, så bruker vi det vi har. Vi sparte oss for en middag siden vi ble bedt inn hos mamman min på lammegryte i forrige uke, samt at vu brukte mindre enn det vi trodde av feks grønnsaker. Mamma serverte afrikansk Lammegryte, og det er farlig godt! Anbefales! I og med at vi ikke trengte så mye “mat” denne uken, så har jeg valgt å ta med krydder som vi er tomme for, vaskemiddel, lyspærer og slike ting, slik at dette ikke kommer som et pluss den uken vi er tom for alt. Denne uken har vi godt med pålegg igjen, og derfor sparer vi noen kroner der også.

OPPSKRIFT på GRATINERT TORSK:

Middagen holder til 2 voksne og 2 barn

Du trenger: 500 gr torsk, 1 pk fersk spinat, 2 stk gulrot, koriander (fersk el krydder), 1 boks creme fraice, ca 150 gr revet ost, litt smør, salt og pepper.

Start med å legge spinaten i en ildfast form. Skjer deretter torsken i ønskelig store biter, og strø den over spinaten.

Skjær noen biter smør, og legg inn i mellom fisken. 

Hell creme fraice i en bolle. Rasp ca 150 gram ost. Rør dette sammen med 2-3 ss korander, eller en god dose fersk koriander.

Jeg brukte ferks koriander og litt hvitløkspepper.

Krydere tosken med salt og pepper etter ønske. Skjær gulrot og strø denne over torsken.

Hell til slutt blandingen med creme fraice over fisken, og la dette steke i ca 15-20 min.

Fisken er ferdig når den “faller ifra hverandre” om du rører den .

Alle sammen synes at dette var en spennende rett. Spinat var noe nytt for oss voksne, men så absolutt en smaksopplevelse, og ikke bare fyll i skipperns muskler.. Lilja synes det var superstas å få ha ost på fisken, så hun fikk ha en bitteliten skål med raspet ost ved siden av fatet sitt. verken Filip eller Lilja har spist så upreparert torsk før, så gleden var stor for oss som foreldre da fisk ble godkjent!

Prisen for denne retten ble:106 kr

Torsk: 39,90 kr, Spinat 19,90kr, 2 stk gulrot 4 kr, creme fraice 21,90 kr, ost ca 10 kr, koriander ca 10 kr.

(her går jeg ut ifra at ost, koriander, gulrot brukes flere ganger, og at krydderet er i skapet fra før).

BON APETIT!

Del gjerne ditt beste middagstips i kommentarfeltet!!

Ukesplanen vår ser slik ut i uke 40!

…og som dere ser, så unner vi oss noe godt! De tre siste budsjettrundene har jeg måttet sette ifra meg kremboksen, men sannelig så fikk den bli med hjem denne gangen, og det med en sprekk på budsjettet på hele 13 kroner. Her skylder jeg på at jeg kjøpte fersk koriander og ikke på glass, som hadde vært billigere. Litt hverdagsluksus må man jo ha! Og for ikke å snakke om sjokolade jeg har valgt denne uken. Sjokolademousse fra freia er magisk god, og er forbeholdt meg. En bit er liksom nok! Lørdagsgodt til barna er i boks, nemlig frukt og potetskruer fra forrige ukes handling. (fersk frukt da!). Ellers så er vi fortsatt slika t vi foredtrekker norvegia fremfor andre typer, og bruker en del penger på frukt og grønt. Pepsi Max kunne vi klart oss uten, men velger å ikke gjøre det, og krydder,vaskemiddel, jif, lyspærer osv er en “investering!” for lengre tid.

Kom gjerne med dine beste middagstips 🙂

 

VINNEREN AV FORRIGE UKES KONKURRANSE KOMMER HER:

send meg en mail med adresse på [email protected]


8 kommentarer
    1. Hei Rachel, moro å lese hva dere handler og planlegger til middag 🙂
      Jeg ser dere kjøper spagettisaus, og tenkte bare å komme med en ide.. Selv lager vi mye pasta med kjøttsaus men har ikke hatt ferdigsaus i huset på år.. Det er både billigere å bedre å gå for enkle hermetiske tomater og tomatpure…
      Oppskrift til vanlig middag (for dere vil jeg tro, vi er to voksne, en meeeget sulten mann involvert og dette er litt ekstra)
      2 bokser hermetiske tomater
      2 ss tomatpure (kjøp på tube da holder den til flere bruk)
      ca. 500 g kjøttdeig eller annen deig av svin eller kylling
      ca. 1 ss lys buljong (fra pose, ha på glass kan brukes mange ganger)
      valgt mengde salt, pepper, hvitløkspulver, oregano og basilikum
      Vi tilsetter også grønnsaker utifra hva vi har i skapet men 2 gulrøtter, 1/2 rød paprika, 1-1/2 løk, sopp, og fersk hvitløk er supert oppi..
      Godt om den får koke seg inn litt 🙂
      Bare et tips for hjemmelaget base, kan lages uten kjøtt og fryses også 🙂

    2. Liss: Tusen Takk for tips!! Skal sannelig lage denne til neste ukes spagettimiddag! 😀 Det er lett å sulle seg inn i ferdigposer, så det å få frisket opp husmorskosten litt er bra!! 😀 Takk for det 😀

    3. Tina: Ja,d et var kjempegodt! 🙂 Jeg bruker picasa 3. Kjempelett og gratis 🙂 kan lastes ned på nett. Bare søk etter det på google. + at det er norsk verson! 🙂 jippi! 🙂

    4. Godt med noen middagstips…takk skal du ha 🙂 Hverdagslapskaus?? Hva bruker du i denne??
      Ha en tipp toppers uke.
      Hege

    5. Kjempefin blogg du har navnesøster 🙂
      Jeg lurte litt på, i hvilket program du har laget den ukesmenyen i?
      Prøver å få til ukesmeny her i heimen også, så her var det mange gode tips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg