Middag for UNDER 100-lappen

Som kjøpmann i Rema 1000 er det i grunn litt rart at jeg ikke skriver mer om mat og matvarer. Det er jo dette som er hverdagen min, og som jeg kanskje kunne delt litt mer av? Som en stadig voksende familie, da ikke i antall med i alder, så går det mer og mer mat. Det som var akkurat passe for litt siden, er på langt nær nok mat nå. Filip er en storspiser, akkurat som pappasn sin, og Lilja er en reser på ting som “er godt”.

I et tidligere innlegg nevnte jeg at jeg hadde begynt å handle på budsjett, og det er sannelig mer krevende enn jeg hadde trodd. Med et felleskort på 3000 kr i mnd var planen å bruke minimal i måneden på mat. Etter en “testperiode” ser vi at dette er litt lite for en familie på 4, så vi har hevet matbudsjettet per uke fra 750 kr til 1000 kr. Da skal det også innebære vaskemiddel, shampo og den slags “ikkemat varer”.

På søndag satte jeg meg ned med en liste, og gikk igjennom skufer, skap og fryser, for å se hva det var vi hadde som kunne brukes til neste uke. Det tok ikke lange stunden før jeg hadde skriblet ned 7 middager, og skrevet opp alle ingrediensene jeg trengte til hver rett. Jeg tok for meg rett for rett, og krysset ut de ingrediensene jeg hadde i huset, og vips sto jeg igjen med handlelisten.

Jeg regnet over sånn ca hvor mye alt kom seg på til slutt, og endte opp på 1017 kr.

Da handlingen var ferdig, og jeg hadde tatt med alt vi trengte til den neste uken, endte kassalappen på 1016 kr ! 

Jeg har skrevet oppd et vi trenger ut ifra hva vi har fra før. Ofte har man ett eller annet i kjøleskapet, fryseren eller skapene som kan brukes, og med litt planlegging, så er det rom for å bruke mindre penger på mat. Jeg tror at 1000 kr er mer realistisk for andre familier også, og ønsker å fortsette med det. Denne uken er det baking av horn som står som ekstra post på planen. …men litt vafler til helgen av ingredienser vi har i skapet skal vi også klare å skrape sammen. Vi har heldigvis en full fryser som vi kan “leve litt på” de første ukene, så får vi se hvordan dette går når den begynner å tømmes. Mye av det jeg har kjøpt denne gangen er ting som varer lenge. Mye av budsjettet vårt går til frukt og grønt, noe jeg føler vi bare må ha. Vi har kuttet ned på godaker og det lille ekstra som ofte blir det lille ekstra hver dag, samt satt sammen middagene slika t vi kan bruke noe av det vi har. Feks en pakke gulrot holder til ihvertfall 3 middager hos oss, skal man kjøpe saus så lønner det seg å kjøpe 4 pk og ikke singel (eksempel: 1 pk bernaise saus koster 12,90 kr – 4pk koster 19.90kr) – dvs at man sparer på dette de neste tre middagene man skal ha saus 🙂 Så litt langsiktig må man tenke! 

I dag prøvde jeg meg på en av oppskriftene fra “Norske Klassikere”, som man finner i alle Rema 1000 Butikker.

Jeg lagde Odd Ivars Kjøttkaker, med litt annet tilbehør enn det som er i heftet. Summen ble likevell under 100 kr. 


….jeg var litt kjapp i løkkuttingen – jeg begynte jo å grine så fælt.. men litt mindre biter anbefales..!


..in the making – så glemte ejg å ta bilder av resultatet! ! Men de ble supergode 🙂 🙂

 

12 kommentarer
    1. Så smart 🙂 Jobber selv i Rema, og jeg merker at mye av transaksjonene på bankkortet blir lagt igjen der – selv om vi bare er to voksne. Burde kanskje gjøre noen tiltak vi også 🙂

    2. Vi har gjort det slikt i rundt 1 år nå, merker stor forskjell på kontoene og det som er igjen før lønning. Har litt mer kontroll nå også 🙂 Vi er to voksne og 1 barn, vi klarer IKKE å komme under 1000 kr i uka. Ser her at du ikke har vaskemidler, Shampo, kaffe, toalettpapir, feks og slike ting som man trenger på denne handlelista, det kommer vell ekstra annenhver uke ca og den uka havner vi på 1400,- den billigste uka på 1200,- ca 🙂 Vil ikke si at vi har så dyre middager men alt koster 😉 Blir spennende å følge middagstipsene dine og om dere kommer under 1000,- hver uke 🙂 Lykke til!

    3. Vibeke: Joda, her er det shampo, balsam, vaskemiddel, matpapir osv men det sto på andre siden av arket 🙂 Nå drikekr ingen av oss kaffe, men je lager kakao på melk, sukker og kakaopulver, så det holder jo lenge når amn først kjøper, og er i grunn ikke så dyrt heller 🙂 Så totalt per uke er og blir 1000 kr for vår del. Det er ikke rom for mer (noen kr er ok, men ikke lapper).

    4. Hei!:) Vi er i samme situasjon som dere med 2 barn og husbygging, så hang meg på dette prosjektet!:) Så gjerne del erfaring og tips her:) Supert innlegg:)

    5. Det her var gøy å lese! Slike innlegg vil hvertfall jeg satt stor pris på!! Her prøver vi å handle stort når det er tilbud. Fyller handlekurven når det er 10 kr for kjøttdeigen. Handler mye kylling og grillmat i Sverige:-) også kjøper jeg alltid nedprisede kjøttvarer som går ut på dato neste dag, og putter i fryseren. Det er en liten mestringsfølelse å greie seg på budsjett og føle at man får mye for pengene, og en fornøyd familie 🙂

    6. Et tips til de som leter etter billige middager! Denne uka er fet gode priser på svin og lam på Coop Obs. ( jeg beklager å tipse om dem på din blogg Rachel, det blir kanskje som å banne i kirka?;-) men allikevel. .de har nå koteletter til 29kr kiloen. Det er billig svinekjøtt! Bruk det i wok, gryter, som koteletter. De selger også griseknoker til 15kr kg. Jeg hadde aldri smakt det før, men i dag testet vi det ut. Egentlig veldig godt kjøtt! Sikkert supert å lage lapskaus av:-) Sånn..nå er det nok babling fra meg;-)

    7. Ina: Ina.. Fyfy!! Vi har akkurat det samme på Rema til samme pris 🙂 29kr kg for koteletter;) 13 kr for en pose Wok classic.. 🙂 jeg skal fortelle dere en liten hemmelighet om litt… Og da trenger du ikke dra på obs for å bli lurt trill rundt 😉

    8. Hehe:-) vi bor siden av Obs, derfor vi handler mye der:-p men hverdagshandelen tar vi på Rema1000! 😀 Rema er så gode på middagsutvalg, og nå i det siste blitt veldig bra på frokost!:-D del alle tipsene dine! Me like <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg