MammaRachels BarnehageTips

Det er ikke lenge igjen til vi har to søte små i barnehagen, og jeg grugleder meg litt til å ha to barnehagebarn. 

For ett år siden begynte Lilja i barnehagen, og det ble en positiv opplevelse for oss begge. Vi håper at det skal bli samme opplevelse for Filip, og utfordringen ligger nok i tiden. Da Lilja begynte i bhg var jeg i permisjon, og ganske gravid med filip. Jeg hadde god tid til å bli med i barnehagen, og være der til hun ble trygg. Det ble få avskjedsdager med gråting, noe jeg som mor satte pris på. Generelt sett er det greit at mor eller far er med i barnehagen, og er sammen med barnet, slik at både personalet og barnet blir trygge på de nye omgivelsene. Har barnet et koseklut, smukk elller bamse som det er glad i, kan det være lurt å ta emd denne til de første dagene i barnehagen.

Listen over nødvendige klær og ting er lang. Bleier, matboks, drikkeflaske og sekk er igrunn småtterier, og jeg synes igrunn at listen man får av bhg er for lang til de første ukene i barnehagen, og mener at det ikke er all verden av klær som trengs å kjøpes ekstra med en gang. Selvfølgelig må barna ha klær etter årstid, og mange tror at man må kjøpe inn alt på en gang. Da blir det nemlig dyrt, og kanskje uoverkommelig for mange. Jeg har laget en oversikt over hva jeg mener bør være med i barnehagen fra første dag, og hva man kanskje kan vente litt med. Her er det selvfølgelig forskjellig fra type barnehage og ikke minst barna, men av erfaring så behøver man ikke alt på en gang.

 

Når det kommer til tips i barnehagen, så må det igrunn være å bruke tid. Be de ansatte i barnehagen om ås ende deg en melding de gangene du går ifra barnet, slika t du selv slipeper å være bekymret. Barna merker fort om vi som foreldre er usikre på situasjonen, og kan lett bli påvirket av mamma eller pappas skeptiske blikk. Gi barnehagen en sjanse med åpent sinn, og vær positiv. I de fleste tilfeller så er det foreldrene som sliter mest med det å tilpasse seg den nye tilværelsen uten barn hjemme. For vår del ble det veldig rart da Lilja skulle i barnehagen, men vi så jo at hun hadde godt av det. Jeg slet med å “være alene”, og ikke hele tidne ha kontrollen over henne. Jeg ville jo se hva hun gjorde, og om hun gjorde noe nytt. Jeg fryktet hele tiden at hun ville gjøre noe nytt i barnehagen, og det gjorde hun jo selvfølgelig. Hun lærte mye i barnehagen, og det er jeg takknemlig for den dag i dag. Tidspunktet for å slipper barna i barnehagen kommer for de fleste, og heldigvis for oss så har vi kun positive opplevelser med det.

Utstyr!

I første omgang kommer vi til å ta med det som er på disse listene, så tilføyer vi etterhvert. Mange tror at man må ha dobbelt opp med klær, fks to stk parkdress, men det trenger man så absolutt ikke, da det ikke er noe problem å ta med klærne frem og tilbake. . .Vi har pleid å ta med klærne hjem på fredagene, og trenger vi ytterklær på hverdagene, så kan man jo bare ta det med hjem. Vi har pleid å ha en ekstra overtreksbukse her hjemme, slik at vi kan bruke ting vi har hjemme om vi skal ut en tur.

 

Jeg GLEDER MEG til å handle høstnyheter, og jeg ser det allerede tikker inn nyhetsmailer i mailboksen min. Jeg gleder meg blant annet til Nyhetene fra Racoon, Mini A Ture, MeMini, PompDeLux, Reima, Wheat, mfl. . .

Hva er ditt YNDLINGS barnemerke?

 

 

6 kommentarer
    1. Den Reimadressen var knallfin!!
      Har ikke noe yndlingsmerke tror jeg,er så mye fint!
      Lykke til med barnehagestart for lillebror!

    2. Sønnen vår på 2 1/2 er hos dagmamma, men begynner i barnehage etter jul. Blir spennende å se hvordan det vil gå, men satser på det går greit! Milio Andreas hadde de skoene fra Kavat i fjord og var utrolig fornøyd, så fornøyd at jeg kommer til å gå for disse i år også. Skal selge hans par nå til halvparten av prisen, da de ikke passer lenger. Er i str 23! Så enkel og så gode å ta på 🙂

    3. Jooo man trenger to av hver om man er glemsk surrehue som meg! 😀
      Sjekk om du finner den på salg, forresten. Både Barnas Hus og Babyshop har hatt maaaange av den!

    4. Hei! Gratulerer som nygift:) Husker du la ut et bilde av en allé med trær hvor dere tenkte på bryllupsfotografering for en god stund siden. Ble det der? Det var så nydelig! Spent på å se bildene:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg