Nyt HVERT øyeblikk..

VINNEREN avdenne konkurransen ble:
[email protected]

Det er noe med det der å fange hver sekund av de små. Jeg tviholder på hvert øyeblikk, og fester mange gode minner til hukommelsen.

Selv om kamera er på slep til enhver tid, tenker jeg ofte på hvordan situasjonen hadde blitt om kamera ble igjen hjemme, og barna fikk holde på fritt uten at jeg skal rope “se på mamma” “titt titt”, eller gjøre meg til. Jeg tenker på hvilke herlige øyeblikk vi kunne fått sammen uten å være avhegig av å måtte få alt på kamera, eller bli avbrutt av momenter som igrunn ikke skal være der. Noen ganger tenker jeg “åhh, det der skulle vi hatt på film”, men likevell fester det seg til hukommelsen. Hos meg plasserer jeg alle gode minner på en plass som ikke forsvinner. I en “mappe” oppe i harddisken min som er merket “mamma-minnet”.

Har du sett den nye reklamefilmen til Libero? – den er ufattelig søt, og får meg til å tenke litt på tiden man har med de små. .

“Å skifte på barnet ditt skal ikke føles som en plikt. Det er en mulighet til å kose, le, leke, lære og trøste. Derfor ser vi på bleieskift som noe bra! Du kommer til å skifte bleie på barnet ditt omtrent 4500 ganger. Se på det som 4500 muligheter til å knytte bånd med barnet ditt”. Libero.no

For å si litt om hvilke tanker, minner og erfaringer jeg har med bleieskift;

Først og fremst så tenker jeg på bleieskift som noe som bare må gjøres. Altså en rutine. Men når jeg tenker gjennom det, så er det mange gode øyeblikk som finner sted på stellematta. Mange av øyeblikkene er allerede lagret i mammaminnet, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt spesielt mye over det. Ihvertfall ikke vært bevisst på at det kan gjøres til noe koselig hver gang.. Fordi det synes jeg ikke det er. Nei, nemlig.. fordi de gangene barna slår seg vrang og jeg har en “tinnsoldat” på matta er ikke spesielt harmoniske. De gangene jeg har illsinte, sure, slitne eller overtrøtte unger som vrir og snur seg med en gang den smekkfulle bleien er på vei av, nei de gangene liker jeg ikke. Stinkbomber er heller ingen favoritt! MEN når det er sagt, så er det veldig koselig når man kan ha slike fine stunder på badegulvet. (ja, jeg har stellematta på badegulvet fordi jeg ikke klarer tanke på at de KAN falle end fra stellebordet..). De stundene der jeg får eskimonuss, eller en god FRIVILLIG kos. De gangene jeg ser at de er fornøyde, og pludrer med tærne sine.  De gangene jeg ser inn i knallblå klare og smilende øyne er ubeskrivelig herlige øyeblikk, og de gangene jeg kjiler barna så de storflirer, er fine stunder. Det er koselig å fortelle om “tittil, tottil, tillerot, neggelfru, og storegubbenhesten”, eller å tøyse med dem på annet vis. 

Jeg har aldri tenkt over denne typen kos tidligere. Ikke vært bevist over at det faktisk er en stund man kan gjøre til noe positivt..  jeg har ikke tenkt på at jeg kan gjøre noe kjedlig som å skifte bleier til “min fordel”. Det har alltid vært en plikt, men her om dagen så prøvde jeg å gå inn for at det skulle bli en fin runde med bleieskift. Og det ble det. Det er vanlig at jeg prater og har “samtaler” med barna, slik er det bare, men denne gangen gjorde jeg meg litt til litt ekstra. Lagde forskjellige stemmer, sang litt innimellom jeg gjorde ting, og brukte LITT lengre tid. Filip lo høyt, og virket strålende fornøyd med ablegøyene mine, så sånn sett kan man si at det var en suksess. Jeg fikk en stor kos, og noe som var tilnærmet et tungekyss!

Det å ta meg litt ekstra tid noen ganger, er definitivt noe jeg skal gjøre, og føler jeg har gjort tidligere også, men ikke helt på samme måte. Jeg må jo også si at bleieskiftingen vil nok fortsatt være en rutine og en plikt, og at ikke alle gangene kommer til å være “smertefrie” (..med tanke på humøret til de små!).


Her er Filip noen uker gammel…

Mitt beste BleieskifteTips må være å være positiv og tålmodig. Kanksje må barnet rase litt ifra seg, eller ha en ekstra kos før bleien skal av. Kanskje har de en spesiell leke som de får leke med bare når de skifter bleie, eller ha faste sanger å synge. Finn noe barnet synes er morsomt, og ler av. Kanskje er alt de trenger litt kjilling fra håret ditt, eller en “nesenuss”? Kanskje er det “nussebilen” som har stanset akkurat deeeeer (så nusser man masse masse der man stopper å kjøre bil..).

Hva man gjør NÅR man skifter bleie er jo såå forskjellig! – jeg vil vite hva DU gjør!
– se konkurransen lengre ned –

Når vi først er inne på bleieskift, så er det jo mange situasjoner som ikke egner seg til akkurat det. For eksempel på badeland, eller når man skal være så snill å la “dem sprelle litt” i sofaen. Sånn ca midt i en laaaang kø på flyplassen, eller for n`te gang og bleiekvoten for dagens stelleveske er oppbrukt. Jeg føler jeg konstant tenker på bleier. “har vi bleier?”, “har du husket bleier?”, “er det bleier i bilen?”, “er det nok bleier?”, “har du sjekket bleien?”, “er det fylt etter med bleier i veska g vogna?”.. Bleier bleier bleier! ! 

De overnevnte scenarioene har hendt meg opptil flere ganger, og jeg blir like oppgitt hver gang, men det er ET bleieskift jeg aldri glemmer..

Da Lilja ble født fikk hun en tøff start, og for å minske hjerneskader ble hun lagt til nedkjøling. . Hun ble liggende på nyfødt intensiv, og tilværelsen som mamma ble overhode ikke slik jeg hadde forventet at den skulle bli. Det å se min lille nyfødte hjelpesløse datter full i ledninger og igrunn ganske kald og livløs, var vanskelig. Etter noen dager, o fortsatt ingen svar, ble det endelig min tur til å kjenne på mammarollen, og jeg fikk skifte bleie på den lille kroppen for første gang. Jeg fikk løfte bort ledninger, tørke og ha på nytt for første gang, og det var et øyeblikk som jeg husker utrolig godt. Mammafølelsen snek seg på, og det var godt å kunne få prøve selv. Så det med å nyte HVERT øyeblikk, er ihvertfall sterkt med tanke på denne historien.. (hvis du vil lese fødselshistorien min, kan du se HER).


KONKURRANSE – VINN LIBERO PRODUKTER –

♥ Fortell meg din beste tips når det gjelder bleieskift

– hva gjør du for at det skal gå smertefritt, og bli en fin opplevelse?

eller

♥ Fortell meg ditt mest minnerike bleieskift

 

– det beste tipset eller historien vinner produkter fra Libero –

Og til slutt. . HVILKE bleier bruker vi egentlig?

Da barna ble født, brukte vi pampers. Vi synes at disse var de beste akkurat da, men etterhvert gikk vi over til libero i noen måneder, før vi endte opp å bruke Rema 1000 bleier. Kanskje ikke kjemperart i og med at jeg er en Remakjømann, men dette med valg av bleier er faktisk ikke bare bare. Nå som Lilja har begynt å bli selvstendig, og gjerne vil ha av og på seg bleien selv, har vi falt tilbake på Libero Up & Go. Så per dags dato kjøper vi både Rema 1000 bleier OG Libero. Rema 1000 side pga god hold, de er behagelige og lekker svært lite, og Libero pga trusebleier, forenkling og behagelighet!


PS: har du forresten fått med deg at Liberobleiene har skiftet utseende? Dette er for å gjøre det lettere for oss som forbrukere å finne riktig størrelse.

Jeg anbefaler også å være medlem av liberoklubben. Her får du mange gode råd og tips, og ikke minst informasjon. Jeg har vært medlem siden før barna ble født, og fått mye god informasjon når det kommer til baby og barn. 

 

//Innlegget er skrevet i samarbeid med Libero//

9 kommentarer
    1. Jeg er ikke med på konkurransen, min yngste er 2 år og har sluttet med bleier, så vi trenger jo ingenting av det man kan vinne. 🙂
      Men, den historien om bleieskiftet av Lilja på nyfødt intensiv ga meg helt frysninger. For det husker jeg så godt selv. Jeg har fått to premature, og de første bleieskiftene på dem inne i kuvøsen på nyfødt intensiv kommer jeg aldri til å glemme. De bittesmå, skjøre skapningene, bena som var tynne som mine fingre, de bleiene som bare er umulig små. Alle ledningene, alarmer og styr. Men alikevel, akkurat det med å få gjøre det selv, når man egentlig føler at babyen din er mest sykepleierene sin og det er de som kan gjøre noe for dem. Det styrker virkelig mammafølelsen å få skifte de bittesmå bleiene. <3

    2. Alle minnene mine med bleieskift har vært fine 🙂 Mitt beste tips er å ta litt olje på vaskekluten 🙂 Da går alt lett vekk 😉 Har aldri brukt våtservietter hjemme, bare på tur 😉

    3. Frysninger av historien din om Lilja. Fikk selv en jente i 09 som også måtte ligge på kjøling i 72 timer. Alt heldivis helt perfekt med henne og. Får litt perspektiv på livet og setter mye mer pris på alt 🙂

    4. Elisabeth: Ja, det er egentlig så surrealistisk at min friske 2 åring har vært så skjør…noen ganger bare må jeg minne meg selv på at jeg er utrolig heldig!!Så godt å høre at det gikk fint med dere også! 🙂

    5. C. G.: huff, ja, men nå når vi vet at alt er bra, så er det litt godt, på en merkelig måte, å se tilbake på hvordan det var den tiden. . og tenke opp mot i dag hvor heldige vi egentlig er! da er liksom trass hel ok!

    6. Jeg har ikke noe supre tips å komme med da vi er ferske bleieskiftere. Men det beste minne er uten tvil da vi skulle skifte på vesla første gang etter at hun hadde fått frejkas pute på. Hun var så overlykkelig over å få den av at hun ga oss hennes første og største smil. Helgivis var vi begge med på den stellestunden. 🙂

    7. Lillegutt syns alltid (som de fleste andre barn) at det er deilig å ligge å sprelle på stellebordet, uten klær og bleie! Men etterhvert blir tålmodigheten satt på prøve, særlig når bleier og klær skal på igjen! Da blir godlydene byttet ut med sutring og vræling, og det er ikke fullt så moro å ligge der lenger! Men dette har vi løst med at jeg da setter opp ett lite speil på ene siden av stellebordet. Så når det “kjedelige” skal på, tar jeg fram speilet og lillegutt blir helt stille, og ligger bare å kikker på seg selv og godlydene kommer tilbake igjen 🙂 i mellomtiden benytter jeg sjansen til å ta på han igjen, uten masse stritting i mot og vræling 🙂 Og stunden på stellebordet blir til en ordentlig kosestund 🙂
      I tillegg vil jeg kjapt fortelle at det mest minnerike bleieskiftet må absolutt ha vært aller første gang lillegutt fikk bleie på, på sjukehuset! Det var pappaen som fikk det ærefulle oppdraget, og jeg som nybakt mor sto å så på og nøt hvert sekund 🙂 Den store, sterke pappaen skifte på den lille bylten av en liten sønn! Det kom en gledeståre og jeg var så utrolig stolt over å ha to så fine gutter i livet mitt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg