Treing & Kosthold

Flere har sikkert fått med seg at jeg har skjerpet kostholdet, og begynt å trene? Joda, og denne gangen har jeg faktisk klart å holde meg til et opplegg, og gjennomført uke etter uke. Jeg er faktisk skikkelig stolt over meg selv, og føler dette er noe jeg kommer til å klare å fullføre. For min del er den største motivasjonsfaktoren at vi skal gifte oss om noen måneder, men sydenferien om en måned er også en fin gulrot..!

Etter å ha født to barn, så skal jeg helt ærlig si at kroppen ikke er akkurat som før, men at jeg egentlig ikke trenger å klage. Jeg er ikke misfornøyd, men vet at det er rom til forbedring, så nå som jeg har mitt livs største dag forran meg, er det en fin mulighet til å stramme opp både her og der. For å nå målene mine har jeg fått satt opp en kostholdsplan, samt tips om trening. Heldig for meg er en av jentene i barselgruppen min superflink på området og har stilt i flere konkurranser, så jeg stoler på at hun har god peiling. Jeg har fått gode råd og tips på veien, og ikke minst oppfølging.

Jeg vil presisere at dette er noe jeg skal holde på med i noen uker for å nå et mål.
Planen er laget ut ifra min vekt og mine mål, og er ikke noe jeg skal fortsette med ut i evigheten! 


Dagens handlerunde endte i mye godt! Grillmaten er for fult på vei inn i Rema 1000s disker, og jeg har kjøpt både marinert kyllingfilet og ytrefilet av svin.

F R O K O S T

30 gram havregryn + 1,5 dl ektra lett melk + 2 egg

Her pleier jeg å variere mellom kokt havregrøt, spise havregryn med melk, koke eller steke eggene. Man kan også lage proteinpannekaker med feks 30 gr havregryn, 20 gr mandelmel, vann, 2 egg, vaniljeekstrakt/noen skjeer vaniljekesam (kesam fra kveldsmat boksen). Man kan også kutte melken og heller bruek 50 gram havregryn med vann. En dag i helgen bytter jeg ut havregryn og melk, med to tynne grove brødskiver som jeg bruker til eggene.

L U N S J

100 gram magert kjøtt (kalkunpålegg, kokt skinke, kyllingpålegg, kylling, svin, svinestrimler,laks etc)
+ 2 knekkebrød (rugsprø/hjemmelaget/grovt) + agurk/paprika + 1 skyr.

Her kan man også variere mye på pålegg, så lenge det er magert kjøtt. Jeg pleier å steke kylling i biter og lage en salat. Da kutter jeg knekkebrødene, og tar 200gr kylling. . 100 gram er relativt mye pålegg (faktisk en hel pakke…!), så det er enklere å spise oppskåret kylling. Ofte lager jeg matpakke dagen før om jeg skal ut på tur eller ikke er hjemme til lunsj. Jeg har også bakt egne knekkebrød, og de kan du se oppskriften på her.

M E L L OM   M Å L T I D

1 stk eple.. .
– her hender det at jeg har spart skyr youghurten fra lunsj til mellommåltidet.. da det er MYE mat til lunsj!

 

M I D D A G

200 gram magert kjøtt (kylling, fisk, svin) + 100 gr grønnsaker + 50 gr ris (ukokt)

Her er det mange muligheter. Man kan bruke krydder fritt, og vi pleier å variere mellom å steke, koke, grille og “bake” maten. på fredager bytter jeg ut all ris, med EN stk tortillalefse. Da skjærer jeg kyllingen i små små biter, krydrer med tacokrydder, og lager TACO! Det er himmelsk godt..topper tacolefsa med litt mager vanlig kesam.

K V E L D S  M A T

1 boks mager vaniljekesam + 50 gr bær


Så som dere ser, så er det mye mat jeg skal ha i meg i løpet av en dag. De dagene jeg trener skal jeg også spise 3 riskaker OG en proteinshake.

Det er planen at jeg skal trene tre ganger i uken, og da variert trening.

Jeg er nå i uke 4 av kostholdsplanen min, og det er enda 4 uker til jeg skal ha en pause. Hittil har jeg gått ned noen kg, men mest av alt mange cm. Spesielt rundt midje, hofter og lår..- så jeg må si meg fornøyd med resultatene så langt. Jeg føler at kroppen ser bedre ut, og jeg føler meg bedre selv. Jeg kjenner at ting er i forandring, og det til det bedre. Og det beste av alt er at jeg slipper å gå sulten. Det er nok mat til at jeg holder hele dagen, og tenker ikke spesielt over at jeg er på en diett. Selvfølgelig får jeg lyst på noe godt, og på søndagene har jeg fått lov til å unne meg noe godt. Da spiser jeg et par spiseskjeer dream is/lett is (da droppes kveldsmat).


Hittil er rekorden min på planken 02.16 min. . . .

OG, her om dagen skjedde noe heeeelt sykt..! Jeg og søsteren min var å trente, og plutselig sier hun “syyykt Rachel, sjekk den blodåra på foten din”. Jeg så ned på foten min, og ser en diger blodåre på foten. Skikkelig svulmet opp og sikekrt en cm utenfor foten. Helt sykt..! Det begynte å stikke i foten, og jeg ble redd.. Jeg trodde faktisk den skulle sprekke, så jeg fant meg en trener å spørre. Jeg måtte jo le litt da jeg psurte om det var skummelt.. og han så på foten min, og begynte å snakke om soldater i afganistan på øvelse. Jeg presiserte at jeg ikke var noen ekstremist på trening, og at jeg kun hadde jogget og trent markløft. Da lurte han på om jeg hadde slått meg, men det hadde jeg heller ikke. Han sa at soldatene pleide å få slik når de hadde vært ute i felten over lengre tid, og fått for lite veske. Han spurte selvflgelig om jeg drakk nok, og svaret var jo nei.. Jeg drikker kanskje ikke nok. . Så note to my self: DRIKK MER!

På bildet er den kanksje halvparten av så stor som den var..! Og dagen etter hadde den gått ned, med jeg hadde et slangeformat blåmerke på foten!!

4 weeks to go..!

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Du er skikkelig flink! Tusen takk for tips om måltidene, dette innlegget skal lagres sånn at jeg kan bruke tipsene senere!
      Jeg er gravid med nr.2 og aldersforskjellen til begge kommer til å bli den samme som dine barn.
      Hva gjorde du mtp vogn? To separate vogner eller tvilling/søskenvogn?
      Har du lyst til å lage et innlegg om det at de er så tette i alder, hvordan Lilja reagerte, tips angående utstyr osv.. Kanskje du allerede har et slikt innlegg..?
      Igjen, tusen takk for bloggen din med all inspirasjon og tips du gir…bloggen din har også blitt en favoritt blandt mine venner med barn. 🙂

    2. Ida: takk for det! 😀 😀 Kan godt lage et innlegg om alder og to tette ja 🙂 sikkert flere som er i samme situasjon 🙂

      Takk igjen for fine ord! 🙂

    3. Torill: superdeilig! Håper noen kan la seg inspirere! Jeg har LENGE vært en “mandagstrener” … begynner med trening og kosthold og MOTIVASJON hver mandag, men når onsdag er kommet så er jeg drit lei! Nå har jeg kommet over kneika og er på min 4 uke! herlig! 😀

    4. Er dette en kostholdsplan jeg også kan bruke? Eller er den veldig bestemt ut fra vekt og mål? Sliter litt med å få inn kostholdet, har gått ned 12 kg men har litt mer jeg vil ha bort før bryllupet 😉 Har forandret masse på kosthold men skulle hatt den siste lille pushen! Og dette så ut som noe jeg kunne klart å fullført 🙂
      Hvor ofte trener du? Hvordan er øktene? Fordelt på kondisjon og styrke f.eks.
      Du er superflink!

    5. Elin snart: Da jeg begynte med planen veide jeg litt over 54 kg, og er ikke lengre enn 155, så hvis du er like liten som meg i utgangspunktet, så kan du følge den slik den er. Man bør ikke ligge for lavt, da blir man for det første sulten og det er lettere og få lyst på noe godt! men også for å ikke sjokke kroppen, så det for motsatt effekt. Man vil jo at resultatet skal vare, og ikke forsvinne over natta.. De fleste går jo ned i vekt om de slutter å spise, så her er nøkkelen RIKTIG og NOK mat 😀

      Jeg trener ca 3 ganger i uken. Somr egel blir det en gang på timetrening (x-fit eller pulsstep) deretter magetrening etter timene. Så trener jeg kondisjon og underkropp en dag, og kondisjon + overkropp en dag.. OM jeg orker eller har tid til en dag til, så blir det kun kondisjon og mage. 🙂
      lykke til selv!! Spennende tid i møte!! 😀 😀

    6. Ida: Jeg skal egetnlig drikke en proteinshake etter trening, sammen emd tre riskaker, meeeeen jeg klarer ikek å få i meg all maten om jeg skal drikke proteinshaken..! så jeg dropper den..! Men man BØR jo gjøre det 🙂 får best effekt ut av treningen også 🙂 Mandelmel får man kjøpt på feks helsekost butikker 🙂

    7. Kjempe fin blogg! Er ofte innom for å lese. Du er kjempe flink som klarer å holde dette kostholdet. Jeg ble selv mor for 1 år siden på søndag, og har liksom ikke klart å komme meg i gang. Jeg trener 2 ganger i uken, noen ganger 3. Men synes det er vanskelig med kostholdet da lille Ada Sofie nå spiser samme mat som oss, og må jo tilpasse middagene etter hva hun kan spise, så da blir det vanskelig å holde et kjempe sunt kosthold. Ender jo med at vi lager kjøttkaker, fiskekaker, pannekaker og slike ting.
      Har dere kjøtt til middag hver dag? Spiser familien det samme som deg til middag eller?
      Stå på videre! 🙂

    8. Kirsti: Takk for tips 🙂 jeg leste artikkelen, og skal prøve ut denne. Men det var tydeligvis ikke feil det jeg gjør heller, men at det er bedre trening å gjøre det slik som den første videoen 🙂

    9. Janne Eilen: takk for det 🙂 Til middag varierer vi mellom kylling, laks, torsk, svinefilet, svinebiff, svinestrimler, kalkunfilet, marinert kjøtt som feks grillvarianter, ytrefilet og indrefilet svin. Vi har ris som tilbehør, og koker enten brokkoli/gulrøter eller tar en form for grønnsaksblanding (uten mais). Robin spiser det samme som meg, og ofte får Lilja det samme som oss, bare at hun feks får en tortilla lefse som vi legger litt forskjellig i. Hun “liker ikke” kylling, men i en wrap så går alt ned! vi har også diverse i fryseren til henne, så vi kan ta opp når vi vet det er ting hun ikke spiser. Hun får feks kjøttboller, makaroni, grønnsaker vi spiser (eller kjøttkaker, fiskeboller, karbonader, fiskepinner, fiskepudding, kjøttpudding, pølser) 🙂

      Lykke til! 🙂

    10. Hei.
      Har du satt opp kostholdsplanen selv? Eller hvor fikk du hjelp til det ?
      Jeg kunne tenkt meg en plan på samme måte, som er konkret og lett å følge. Stortsett synes jeg slike mat planer sier ” spis sundt ” og det kan jeg jo, men det er vanskelig å finne mat som gjør at man holder seg til planen og ikke blir sulten i mellomtiden.

    11. Live: jeg er så heldig p ha ei i barselgruppa mi som har holdt på mye med slikt, så hun har satt opp planen. Jeg er helt enig med deg i at det må være konkret og ned på papiret før man orker å følge den. .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg