ErgoBaby vs BabyBjørn

Det er et hav av bæreutstyr til barn der ute, og det er ikke rart at man blir forvirret.

Hva skal man velge? Hva er det beste? Er det noen som er bedre til ulike aldre? Hvilken er best for foreldre å bære, og hvilken er best for barnet å sitte i? Hvor lenge kan de sitte? Når kan de begynne å sitte i børesele? Når kan de sitte fremovervendt? Hvilken bæresele er best?

Det er utallige sprøsmål når det kommer til bæreutstyr for de minste barna. Jeg har testet flere, og har en klar favoritt. 

Man kan skille mellom bæresele,bæresjal og bæreslynge.

En bæresele består av et firkantet bærestykke og 4 seler som klipses eller knytes rundt livet og skuldrene til den voksne. Man må selvfølgelig velge det produktet som gir en god sittestilling til barnet og god bærekomfort til den voksne som bærer. Alle formsydde bæreseler er basert på de samme prinsippene men de har sine egne særtrekk som gjør at noen passer bedre til bestemte formål eller til forskjellige mennesker og kroppsfasonger. Noen kriterierer som kan variere er størrelse og fasong av panelet og stroppene, mengde polstring, tekstil selen er laget av,  og ekstra deler som sovehette, stigbøyler, lommer, osv. Disse små forskjeller gjør at denne bæreselen som passer perfekt til en familie er ikke den riktige til an annen familie.Typer bæreseler: Manduca, Ergo Bæresele, Boba 3G bæresele, Beco Gemini, Tula Toddler bæresele, baby bjørn

Et bæresjal er mykt og elastisk, og er fantstisk for kos og kontakt mellom foreldre og barn. Bæresjal kan brukes fra fødsel og opp til 12-18 mnd, og er også velegnet til bæring av premature. Typer bæresjalMoby Wrap, Tula Wrap, Boba Wrap, MaM Eco, Ringsjal (Caboo Carrier), Heko-obi, Babylonia, Baby K`tan,

Ringslynge er et kort bæresjal med 2 ringer sydd i den ene enden. En ringslynge favner rundt både den voksne og barnet, og kan lett justeres gjennom ringene. Babyer kan bli båret liggende eller oppreist, på magen eller hoften. Ringslynger er det ideelle bæretøyet å amme i, og passer best fra fødsel og opp til 2-3 år. Typer bæreslynger: Storchenwiege, MaM, Sakura Bloom.

Er du i tvil om hva du skal velge, kan du lese mer om bæresele og alder her, og valg av bæresele ut ifra bæreposisjon her. Her kan du lese om diverse bæreseler og vurderingen av disse.

Vi har både Baby Bjørn og Ergo Baby (inkl nyfødt innlegg). Jeg har prøvd både Mei tai, ringslynge og bæresjal, men personlig ELSKER jeg Ergo baby. Jeg synes den er veldig behagelig å bære i, og den har vært en favoritt siden den kom i hus. Både Lilja på snart 2 år, og Filip på 8 måneder trives veldig godt i denne. Den sitter godt på kroppen, barnet sitter ergonomisk riktig, man slipper å regulere for å skifte fra baby til barn, den er enkel å feste, og et pluss er at den er fin. Hvis man skal trekke litt ned på denne så er det at nyfødtinnlegget er litt klumpete, og at festeklipsen bak kan være litt vrien å få igjen (men her gjør øvelse mester!).Ellers så har vi også Baby Bjørn.


Som regel når jeg henter Lilja i barnehagen, så har jeg med med Ergo baby sela i vogna. Hun vil gjerne sitte på hjem, og jubler når hun ser bæresela! Ofte henter hun denne fra yttergangen, og vil ut. . . eller, sitte på da!
Det var den første bæreslene vi fikk, så den brukte vi mye til Lilja. Jeg synes den er kjempefin når barnet er vendt fremover, men foretrekker Ergo Baby på de andre retningene.


Frem til nå har Filip bare sittet i denne på magen, men her om dagen prøvde vi han på ryggen. Det gikk kjempefint!

Her ser dere at det fint kan kombineres 😛  (gammelt bilde, her er Filip noen måneder)

Her kan du se hvilken Baby Bjørn bæresele som passer deg best.


 

12 kommentarer
    1. Vi har også Ergobaby:) MEn jeg lurer på hvordan du får barnet oppi når det skal sitte på ryggen?

    2. Har såå lyst på samme sjøl når lillebror kommer..men får se om d dukker opp en brukbar brukt en. For den ser jo bare helt genial ut..pluss man kan bruke den med go samvittihet fra de er bittesmå 🙂

    3. Cathrine: øvelse gjør mester 😉 Når jeg skal ha minstemann på ryggen, fester jeg først hoftebeltet slik at jeg har den brede delen på siden av hofta (altså, på skrå av slik den skal være). Så setter jeg Filip på hofta, tar på meg den ene selen, og snur han samtidig som jeg holder han på rumpa. Det går fint så lenge barnet klarer å holde hodet selv 🙂 Når jeg skal ha Lilja (2 år) på ryggen, fester jeg den på vanlig måte, og får hun til å hoppe opp på passarygg og holde seg rundt halsen min. Hun elsker jo ås itte i den, så hun holder seg fast helt til jeg har fått på meg selene 🙂 Ser meg ofte i en bil eller et vindu for å se at hun sitter greit 🙂

    4. malene akero: ja, den e så absolutt å anbefale altså! Kanskje du finn en på finn.no, og finn du en uten nyfødt innlegg, så kan du bare få mitt 🙂 Det e aldri brukt 🙂

    5. Aha det var lurt:) Jeghar pleid å sette ungen oppå selen i stolen så setter jeg meg foran liksom, men det er jo ikke overalt jeg har mulighet til det:)

    6. De bæresjalene du nevner er elastiske. Du har jo glemt vevde sjal! De har jo helt andre egenskaper enn sjalene du nevner, du burde redigere den biten litt 🙂 elastiske sjal og ferdigknytte (caboo, K’tan etc) er jo bare for små babyer og begynner å sige og bli ubehagelig rundt 8 kilo. Vevde sjal er jo en kategori I seg selv 🙂

    7. Sjalcrazy: det kan godt hende 🙂 jeg har ingen erfaring med det, desverre. innleget er skrevet for mangemange år siden, så det finnes nok oppdatert informasjon andre steder 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg