Bryllupsforberedelser – location!

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så går tiden litt for fort for tiden. Det er mange store baller i luften som krever sitt. Det hadde kanskje vært en idè å utsette bryllupet i og med at vi bygger hus i år, men det blir ikke aktuelt. . Jeg er igang med planleggingen, men desto emr jeg setter meg inn i forberedelsene, jo mer frustrert og oppgitt blir jeg. Det er jo SÅ mye som skal på plass før man liksom er i gang.

Når jeg ser gjennom slike bryllupsplanleggere på nett, så er noe av det som står øverst på listen “dato”, “kirke”og “lokale”. De to første har vært “CHECK” lenge, men lokalet har jeg vimset rundt. Jeg har booket to plasser, og regner med jeg skal klare å bestemme meg innen noen dager. Nedenfor ser dere bilde fra de to forskjellige plassene innvendig. Til venstre er det en gammel låve som er slik den en gang var. Ingen oppussing, bortsett fra innlagt vann/toalett og storkjøkken. Til høyre ser dere en annen låve som er malt og pusset opp, med innlagt vann/toalett og uten kjøkkenmuligheter. Lokale nr 1 har avlange bord, man får låne utstyr, her lager vi evt maten selv på storkjøkken men må dekke selv og vaske til en pris på ca 8000 kr. Lokale nr 2 har runde bord og oppdekking er inkludert i prisen. Eget lokale for “fordrinks” før man kommer inn, og trenger ikke å vaske, men må bestille catering pga kjøkkenmangel til en pris på 14 000.

Antall gjester er helt ok på begge plassene, regner emd vi blir ca 85 stk til kaffe.

Hvilket synes du virker best? Storst potensiale?

Planleggingen er igang for fult i topplokket, men jeg trenger hjelp!

– hvor mye brukte dere totalt på innbydelser?

– hvor mange gjester hadde dere til middag/kaffe/fest?

– hadde du som brud flere kjoler?

– hva kostet brudekjolen din, og hvor kjøpte du den?

– hvilke farger hadde dere i bryllupet?

– kjøpte dere blomster fra forhandler, eller ordnet dere selv?

-hadde dere fribar, eller bonger/betalte selv ?

– hvilken mat hadde dere og hva betalte dere evt per pers?


……i morgen kveld tenkte jeg å sette igang med mitt lykteprosjekt, så da får dere se hvordan det utløper seg.. Spennende!

 

50 kommentarer
    1. -Innbydelsene brukte jeg kanskje 100,- på. Skrev ut på jobb og kjøpte litt dill på Panduro
      -Til middag var vi ca 30 stk, til kaffe/fest mellom 50-60 tenker jeg.
      -Hadde skreddersydd brudekjole laget av mamma
      -Totalt i stoff til min kjole + 2 brudepikekjoler ca 500,-
      -Farvene vi brukte var hovedsaklig creme. Som en rød tråd brukte jeg perler. (Perler i lysestakene, i borddekorasjonene, i mønsteret på serviettene osv.)
      -Mamma ordnet brudebukett + blomst til brudgom/forlover/min og mannens pappa
      -Vi hadde fri bar, fikk mesteparten av drikken av foreldrene våre.
      -Vi hadde koldtbord m/varmrett og dessert + spekemat til nattmat. Mener vi betalte ca 275,- pr pers, i tillegg kom nattmaten til ca 1000,-
      Nå er det snart 8 år siden vi giftet oss.. Vi hadde et ganske enkelt bryllup, men hadde en helt fantastisk dag sammen med slekt og venner 🙂
      Kos deg med resten av planleggingen!

    2. Jeg synes lokale 2 virker best. Tenk så deilig å slippe å vaske etc etterpå. Tenk at dette er DIN da, jo mer hjelp, jo bedre.
      Så til spørsmålene dine. Tror jeg brukte 2500 på invitasjoner. Vi hadde 50 pers totalt til middag og overnatting;) Jeg hadde kun en kjole hele dagen, det gikk såå fort, så følte ikke at jeg trengte flere. Brudekjolen kostet 10000 på Diin. Vi hadde brun, gammelrosa og beige som farger. Vi hadde fri bar. Middag bestillte vi på stedet, 3 retters. Jeg ordnet blomster selv, fikk hjelp av noen venninner til å lage oppsatser. Kjøpte brudebuketten min fra forhandler.
      Lykke lykke til med forberedelsene!

    3. Planlegger bryllup selv nå. Laget invitasjonen på photoshop også printet jeg ut på fancy papir fra panduro. Etterpå ble de skjært/klippet til og knyttet sammen som et hefte (vi gifter oss i utlandet så det er litt info om hotell og slikt) ble veldig fint!! Brukte ikke mer enn et par hundre totalt på papir og porto.

    4. Jeg kjøpte kjolen på Eva Brud, og veldig fornøyd med hjelp og service der, så det anbefaler jeg virkelig! Hadde samme kjolen hele dagen, den var for fin til å byttes ut. 🙂 Kostet ca 10000, med slør, og 1000 kr for sko.
      Invitasjoner kom seg på ca 800, bestilt via internett.
      Vi hadde fri bar, kjørte noen turer til Sverige bl.a og sparte noen kr der 🙂
      Vi laget ikke mat selv, men hadde to kokker som kom og laget mat der vi hadde fest. 3 retters middag, til 410 kr pr pers. Vi var ca 70 gjester, både til middag, kaffe og fest. Sjekk ut http://www.marias-kjokken.no, helt fantastisk god mat!!
      Jeg bestilte blomster fra forhandler (Byhaven), men satt sammen blomstene til pynting selv, bortsett fra brudebuketten. Jeg vet at Drivstua på Valentinlyst er utrolig flinke med blomster, men tror de kan være litt dyrere enn mange andre.
      Lykke til! 🙂

    5. lykke til m planlegging! Jeg likte lokalet til venstre best, der var det mest koselig 🙂
      Jenjenhouse.com har masse fint brudekjoler og brudeting, kjole til barna og diverse, billig og kjapp levering.

    6. Lokal nr 1 hadde sjarm, høyt fra tak til gulv 🙂
      Men lokal nr 2 var koselig det oxo, greit å slippe å vaske å bare nyte dagen etter som nygift 🙂
      Du har et tøft valg! 😉 Men det blir en nyyyydelig dag uansett <3

    7. Catering: T&T mat fra Hommelvik, kjempe god mat, til bedre pris pr. pers enn store cateringselskap i Trondheim.
      Brudekjolen kjøpte jeg i København.
      Drikkevarer ble bestilt på superpris.se, å hentet på Storlien. Noe usikker på om de levere dit lengre.

    8. Du må sjekke ut snilLet gård på byneset, var nettopp i bryllup der å det ar kjempefint 🙂 ligger rett ved en friluftsbarnehage, tror de har en nettside så det e bare å søke opp navnet 😉 på bildet over likte jeg best lokalet nr 1 🙂

    9. Falt veldig for lokale nr 1, der kan du jo fortsatt leie catering som eventuelt kan lage 3-retters. Hvis man kan få komme dagen før å pynte og dekke opp så får man det jo nøyaktig slik man vil ha det. Fått inntrykk fra bloggen din at du liker å ha litt kontroll 🙂 hihi… 🙂

    10. Ville definitivt gått for lokale 1! Da får du det helt som du vil, og står mye friere i forhold til hva du vil og kan gjøre. Runde bord er superfint, men de som er avbildet på lokale 2 så veldig små ut, og da blir det mange bord. Synes det blir mer praktisk med avlange bord da, og da trenger du kanskje ikke så mye pynt og blomster heller.
      Lykke til 🙂

    11. Hei! Først og fremst, bloggen din er en stor inspirasjon for meg! Så over til verdens BESTE planleggings tips, pinterest.com, som er en side med masse bilder av forskjellige ting, og masse fine bryllupsbilder, alt fra borddekking, dekorasjoner, kjoler, fargekombinasjoner, egentlig alt i grunn! Bare å søke og la seg inspirere. Du kan lage egne mood boards og sette sammen bilder og følge andres. De har også masse diy bilder, kjempe gøy! Dette MÅ du absolutt gjøre:D det kommer garantert til å være til hjelp og sette det store bildet litt på plass av hvordan drømmedagen derer kommer til å bli:)

    12. Og lokale nr 1 foresten, synes det så mer herskapelig ut, tenk så høy og fint under taket, og kanskje dere til og med kan ha draperinger i taket? 🙂

    13. Hadde gått for lokale nr 1, uten tvil!
      Har kjøpt kjole i salong, 4000 kr. Mann og barn leier bunader (blå nord-trønderbunad)
      Invitasjonene er laga i photoshop og printes ut hos en lokal bedrift.
      Plukker kongler, myrull og røsslyng selv og kjøper litt roser. Sprayer barnematglass med matt lakk og har kubbelys i norgesglass og vips vi er klare. Bil lånes av naboen. Sko kjøpt på brandos.com.

    14. Synes også nr 1 var fantastisk. Hadde valgt det selv uten tvil. Høyt under taket- veldig luftig! Bare å få noen venner/familie til å hjelpe til vettu 😉

    15. Kathrine: ja, så lett kan man få det til å virke 😛 heheh 🙂 Har du laget invitasjonene selv i photoshop? Skjønner meg jo ikke på det! =/ men skulle gjerne gjort det!!

    16. mammakissa: det sååå vanskelig. For og imot på begge… trodde ejg hadde bestemt meg, men er jo mer i tvil nå enn aldri før!:P

    17. Helene: hehehe.. måtte le litt nå. Ja, jeg liker jo å få med meg det som skjer!! 😀 Det er så himla vanskelig. Men ja, catering på begge plassene er jo selvfølgelig noe som går an! Æhhh… blir gal!

    18. Tina: takk! Det var mye nyttig informasjon! Har hørt at drivstua er supre på brudebuketter, så regner nesten med at jeg bestiller der. Tenker litt på å gjøre det veldig enkelt med blomster. Markblomster ute i og med at det er høst og mange fine farger, men litt roligere/dusere innendørs.

      Hvor leide dere kokker ifra? Tror det blir sverigeturer på oss også 😛

    19. Første æ såfor mæ va at d hang lange slør fra taket til der veggen begynne liksom på begge sian.. Vanskelig å forklar! Men du kan jo prøv å google : pynte til bryllup, høyt under taket eller nå?!

    20. Hei 🙂 giftet meg i fjor i august, så har litt erfaringer 🙂 For å svare på spm dine:
      -Det gikk et par tusen i innbydelser. Lagde de selv, men brukte silkebånd, farget papp osv. Hadde jeg gjort litt bedre research hadde jeg kjøpt alt på ebay, der er det rundt 1/10 av prisen, men tar da rundt en mnd å få tilsendt. Så til bordkort og takkekort gjorde jeg det + annet bryllypsstasj.. sparte masse penger!
      – vi hadde 70 til middag +40 til kaffen
      – nei bare en kjole, den kan bare brukes en gang så den skulle jeg gå med så lenge som mulig 🙂
      – Jeg kjøpte den på en salong i Berlin, var av merket Rembostyling, kostet 17 000 i Norge, og 11 000 der. Kjøpte i tillegg alt tilbehør untatt smykkene der.
      -Lilla 🙂 Du kan se noe av tingene vi hadde i et blogginnlegg jeg laget om det her: http://spesiellinor.blogspot.no/2012/10/mitt-bryllup.html
      – Mannen min har en venninne som er blomsterdekoratør, så hun ordnet for oss.
      -Vi betalte drikke under middag og kaffe, ellers kjøpte gjestene selv
      – vi hadde treretters, bergenesk fiskesuppe, hjorte indrefilet og en bringebær og mango-terte (eller noe sånt) til dessert 🙂 Var en pakkeløsning, så det var egentlig hovedretten jeg var mest interessert i. Koster 4-500 pr pers uten drikke.
      Blogget ikke så mye rundt selve bryllupet siden jeg samtidig holdt på å avslutte utdannelsen min, men har lagt ut litt bilder og sånt i etterkant.

    21. Hei!
      Planlegger selv bryllup og prøver å finne ut av ting og tang. Jeg ville definitivt gått for lokale nr. 1. Det var rett og slett FANTASTISK og mulighetene for pynting med den takhøyden er uendelig. Oppdekking/vasking var ikke inkludert, men prisen var en del billigere så jeg ville leid noen/betalt noen jeg kjenner for å rydde/vaske i etterkant. I forhold til pynting av lokale så ville jeg vurdert draperinger i hvitt ned sidene av taket. Jeg skal selv ha teltbryllup så da vil det allerede være draperinger i innerduken. Av annen pynt tenker jeg å kjøpe både pomponger og kinesiske lykter (runde), begge deler har jeg funnet på ebay. Skal også sy vimpler av stoff som festes på rekke og rad på en hyssing/hampsnor. Dette har jeg sett i bryllup før og det blir veldig flott. Pynten planlegger jeg å ha både inne i teltet og rundt omkring i hagen. Dersom du leier en låve er det kanskje fine uteområder som også kan pyntes opp med lykter, blomster, lyslenker, vimpler ol..?
      Vi blir 75 gjester totalt, ingen ekstra som kommer til kaffe. Vi stiller med all drikke selv (min erfaring er i alle fall at når middag/kaffe er over sent utpå kvelden så er det ikke
      mange som drikker mer enn noen få glass). Tror uansett ikke noen reagerer om du velger å kun servere drikke til middagen. Begge deler er like vanlig. Middagen blir treretters, detaljene er ikke avklart enda.
      Både blomster til brudebukett og blomster på bordene blir hageblomster, tror det vil passe best hos oss. Satser på mange duse farger som blander seg fint sammen:)
      Kjolen er kjøpt på tessem i Trondheim. Synes jeg fikk veldig god service der. Kjolen kom seg på ca 14 000,- (skal bare ha en kjole). Om du ikke har begynt å prøve kjoler vil jeg anbefale deg å bestille prøvetime så snart som mulig. Jeg stresset ned minst 10 hakk
      etter at jeg kom i gang med å prøve kjoler:)
      Invitasjonene kostet ca 14,- per stykk (bestilte via apple) og de ble utrolig fine. Vi brukte bilder vi hadde tatt på en fantastisk ferietur sammen. Mange velger å lage innbydelsene for hånd, men her valgte jeg å kutte i både tid og penger. Alt trenger ikke å være håndlaget tenker jeg;)
      Takk for en fantastisk blogg med mye inspirasjon! Er veldig spent på de lyktene du planlegger å lage, så legg gjerne ut bilder når de er ferdige:)

    22. Sola: Selv takk for utfyllende svar! Det hjalp meg faktisk mye! Jeg har snakket med Agape allerede, så må eg booke noen andre plasser også 😀 SPENNEDE!! når gifter du deg da? Eller, dere!

    23. Når du har fått tatt nøyaktig mål, ville jeg anbefalt deg å ta en kikk innom jenjenhouse.com. Utrolig mange fine kjoler, til en latterlig pris. Har lest om siden på forskjellige forum, og testa den i shoppingassistent, og den har ingen anmerkninger som tyder på at det er en useriøs side. De skreddersyr, og leverer til over 200 land. Ei venninne av meg bestillte brudekjole der, for å teste seriøsiteten, da prisene kan få en til å rynke litt på nesa. MEN, den kom fram, og stod til forventningene!!

    24. Vi bestilte mat fra kulinarium. De leier også ut kokk og servitører. Har vært i flere brylluper der de har hatt mat derfra, nydelig mat! Anbefales

    25. Hei! Jeg er på utkikk etter lokaler selv i Trondheim til bryllup neste år, og da dukket bloggen din opp 😉 Det jeg lurer på, er om Ferstad gård har en hjemmeside, eller telefonnummer jeg kan nå de på? Var utrolig vanskelig å finne. Hehe.. 🙂

    26. Hei! Hvor er lokale nr 1? Er det på Spongdal?:-)
      Skal gifte meg neste år, så kom jeg over dette inlegget da jeg søkte opp Snillet Gård på byneset;)

    27. Hanne: Lokale nr 1 er lerflaten Gård i Trondheim. Hvis du ser innom bloggen min i løpet av neste uke, så kommer det mange bilder. Vi gifter oss der på lørdag 🙂

    28. Susann: Takk for det 😀 Det ble akkurat slik vi hadde ønsket oss 😀 Lokale nr 2 er Ferstad Gård i Trondheim. Det første er Lerflaten Gård.

    29. hei 🙂 takk for at du deler en så flott blogg med oss! Vi planlegger bryllup 2016. Ønsker å se på Ferstad Gård, men finner ingen kontaktinfo på de…. har du mulighet til å hjelpe meg med det?mvh Linn

    30. Hei 🙂 Utrolig fin blogg!!! Er selv mamma til 2 barn, og går for tiden å drømmer om å gifte meg med mannen i mitt liv, som jeg traff for 2år siden. Han er ikke far til ungene(9 1/2 og 8). Men han er så flink med ungene likevel, og ungene er så glad i han. Det jeg lurer på, er om du fortsatt har info osv på ferstad gård? Ser Lerstad gård er fullbooket ut neste år, og det er visstnok eierskifte på gang også. Har så lyst å starte på planleggingen allerede nå.

    31. Hei Rachel,
      Planlegger eget bryllup og kom over bloggen din. Hvor ligger disse lokalene? Akkurat slikt jeg leter etter for eget bryllup!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg