Mammablogging og personvern for barn…

I dag startet morgenen GRYTIDLIG!

I går ble jeg nemlig oppringt av TV2, som ønsket at jeg skulle være “motpart” i en sak om personvern for barn.

Så i dag kl 08.00 på nyhetskanalen satt jeg klar, gjennom Skype.

Jeg takket ja, nettopp fordi jeg mener at saken bør ses fra forskjellige sider.

Spørsmål som blant annet kom opp var:

  • Hva tenker du om at din blogging krenker ditt barns personvern?

Jeg forstår at det er ulike synspunkt på dette området, men etter min mening er bildene på bloggen min uskyldige. Det er ikke bilder for å forsterke en ønsket fasade, men bilder som er glade, positive og inspirerende, lagt ut av en stolt mamma. De som leser blogger, leser det som er i «nuet». Det som har skjedd tidligere, er ikke så relevant. Derfor har jeg valgt å fjerne innlegg fra en tid tilbake, slik at mine barn ikke trenger å finne seg selv på mammas blogg når de vokser opp. Jeg ønsker å vise hverdagen min per i dag, og hverdagen for ett år siden, er ikke lik som nå, og trenger ikke ligge ute for offentligheten.Jeg personlig synes ikke at mine bilder er krenkende på noen måte.

  • Hvorfor velger du å blogge om barna dine?

Barna er en stor del av meg, så jeg synes det er naturlig å skrive om barna. Spesielt nå når jeg er hjemme i mammapermisjon, og det for andre år på rad, så er det de som er hverdagen min.
Jeg skriver om og avbilder barna fordi jeg er stolt av dem. Jeg tror at mange kjenner seg igjen i vår vanlige hverdag, og et fåtall vi si at jeg er en fasadebyggerblogg gjennom barna.Jeg bruker bloggen som en arena for å dele både tips og råd med andre, og ting som opptar min hverdag som mamma. Det handler ikke om å skrive om det perfekte livet. Jeg skriver om hverdager. Gode og mindre gode dager. Oppturer og nedturer, tanker og drømmer. Jeg deler gode historier, men forteller også om de dagene man kanskje ikke avbilder.  Ting folk kan kjenne seg igjen i. Jeg ønsker  å være en ærlig blogger.

Glade, positive, inspirerende og koselige bilder deler jeg mer enn gjerne med andre. Men de dagene vi har trassige barn, syke barn, sutrete og grinete barn, er ikke de dagene jeg står fremme med kamera. Så ja, det er helt riktig at bildene som legges ut er »lykkelige». Men her forteller jeg jo om dagen, og de som leser og forstår, kjenner seg ofte igjen i det jeg skriver, uten å se bilder.
Det er jo nettopp fordi at man vil skjerme seg litt at man ikke legger ut alt.

  • Har du tenkt på at bloggingen kan føre til problemer for barna senere i livet?

Jeg kan forstå at feks en 14 år gammel jente kanskje har et annet syn på seg selv som baby der og da, men som voksen synes bildet er søtt, og publiserer det selv. Bildene mine er beskyttet, og blir fjernet etterhvert, så jeg ser ikke at dette skal bli et problem for mine barn når de vokser opp. Per i dag ligger det svert få bilder av mitt første barn, Lilja, på bloggen fra hele 2011 – nettopp fordi det ikke behøver å ligge ute til enhver tid. Det er nåtiden som er interessant. Dette er et bevist valg fra min side som mamma, med baktanke for barna.

Jeg tror også det at når jeg er selektiv med hvilke bilder som publiseres, vil dette gjenspeiles i hvilke bilder barna mine velger å publisere selv. Kanaler som facebook, twitter, flicker har kommet for å bli,
og da synes jeg det er bedre at mine barn legger ut «riktige» bilder. Bilder vil de legge ut uansett ? det er jeg overbevist om!

Per i dag slik jeg blogger ser jeg ikke hva en eventuell arbeidsgiver skal kunne sette fingeren på gjennom den informasjonen jeg har gitt om barna.

  • har du noen begrensninger på hva slags informasjon du legger ut? 

Selvfølgelig. Enhver blogger har nok sine begrensinger, og hos oss ? vi som foreldre. Vår grense går på avkledde bilder/nakne, bilder i positurer/posisjoner som kan være oppfordrende,
 bilder der barna har det vondt, gråter, er lei seg eller syk, og bilder vi føler er intime/private. Jeg er bevist på hvilke personer som er avbildet i bloggen, og har alltid et samtykke fra feks foreldre til andre barn. Jeg skriver ikke adresser eller navn på feks barnehagen til Lilja. Ja, bloggen er personlig, men ikke privat.. (altså, jeg skriver ikke private ting)

  • Hva mener du om et lovverk som sier at foreldre ikke fritt frem kan legge ut bilder og informasjon om barna sine?

Jeg synes det blir litt voldsomt å skulle nekte foreldre å vise frem barna sine, men jeg er så absolutt for et lovverk hvor bilder som «er på kanten» ikke skal godtas over alt eller publiseres fritt.
Nakenhet er ikke noe man trenger å publisere i slike offentlige kanaler, da med en beskrivelse av hva nakenhet er ? for eksempel magebilder av en gravid kvinne er for meg ikke nakenhet.

12 kommentarer
    1. Så flott at du var med på å prate om dette!
      Selv har jeg alt på min blogg fra jeg starta i 2009,veldig glad for bloggen.Men jeg legger jo ikke ut hva som helst her,man må jo tenke litt fornuftig:)
      Og det tror jeg de fleste gjør.

    2. Kan du ikke fortelle litt om lillebror sine sykdoms problemmer med rs virus. du skrev tildligere at du skulle gjøre det:)

    3. Lise: Ja, man kan se det på tv2 nyhetskanalen, men vet ikke helt når det går. Skulle gå i reprise gjennom hele dagen, men jeg får nok klippet på mail over helga, så da kan dere få se 🙂

    4. Nina: nei, det er nettopp det, at man deler ikke alt. :)Og jeg tror ikke vi mammabloggere er de som er “værst” når det kommer til hvilke bilder vi velger å legge ut…

    5. Respekt! Det er nok mange andre bloggere de kan begynne å hakke på før mammabloggerne. Vi er jo bare mødre som er stolte av sine søte små? Og det hører sjeldenheten til at jeg har reagert på noe en mor har lagt ut av sitt barn. Jeg syns det er greit at ting kan diskuteres, men av og til opplever jeg at det lages mer drama ut av ting enn et som er nødvendig. Et uskyldig lite barn f.eks på vei til barnehagen, eller som går for første gang kan jeg ikke er et problem å vise frem?
      Nei, jeg holder absolutt med deg i det du sier 🙂 Jeg legger iallefall ikke ut bilder av noe jeg ikke kan stå for, som mamma eller som privatperson ellers.
      God helg Rachel 🙂

    6. Nå er det jo ikke akkurat som om vi legger ut nakenbilder av barna våre da. Vi legger ut bilder av oss selv og barna våre fordi, som du sier, vi er stolte av de og de er en megastor del av livet vårt. Jeg tror ikke datteren min kommer til å bli sint på meg når hun er 14-15 år pga bloggen min, da jeg tviler sterkt på at en arbeidsgiver vil bedømme om datteren min etter babybilder.. Herregud. Nei det blir for teit!
      Blir så irritert når noen skal prøve å få ALT til å være galt. Sånn har det vært med blogging hele tiden de siste årene. De som ikke blogger skjønner ikke hva som er positivt med det og vil bare fremheve det negative. Synes det er så dumt..
      Du er råflink! Stå på! 🙂

    7. Hei!
      Interessante tanker om bildedeling som gjør at jeg er litt mindre bastant motstander enn jeg i sin tid var.. Har sitert fra bloggen din i mitt siste blogginnlegg om emnet og håper det er greit. :-))
      Lykke til med bloggawardavstemmingen. Inspirere – det gjør du!

    8. Sparringmamma: Takk for det! 🙂 Lese innlegget (langt!) men mange gode meninger. Greit å se det fra alle sider, og man ahr jo ulike meninger om det meste.
      takk for stemmen!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg