Fabrikkens “åpningstider”. . .

… og med fabrikkens åpningstider så mener jeg da altså amming. Matfatet!

Det er veldig individuelt dette med ammingen, så det som føles riktig for oss, er kanskje ikke det rette å gjøre for andre. Noen ganger vil han henge som en slips på puppen time etter time, noe mammsen ikke har tålmodighet til, mens andre ganger har han det travelt. Jeg har egentlig ikke tenkt over dette med amming, og vært fast bestemt på å la det gå sin gang.Jeg stresser sjeldent, og tror det er nøkkelen til “god produksjon”. MEN her om dagen smekket jeg meg selv på hånda da tankene om at jeg holdt på å miste melka kom snikende. Jeg ammet, og pumpet og NADA melk.. så gikk det opp et lys for meg at det er noe som kalles for MAT & DRIKKE?? (..uten duger puppen ikke..?!?)etter et par timer, to skiver og et glass melk,  var det sannelig fløte på gang! Så hos meg er det NULL stress + mat og drikke som duger for at det er action i fabrikken.


Hvor ofte ammer jeg i løpet av et døgn?

– ca 8, da er natt måltid inkludert

Hvor mange ganger i løpet av natten spiser Filip?
– Det varierer. Noen ganger sover han i 6 timer, og trenger abre 1 måltid, mens det mest vanlige er rundt 01 og 06, altså 2 ganger om natten. (2 av 8 er natt)

Når begynte vi med tillegg til Lilja?
– rundt 7 mnd da vi skulle venne henne av puppen. Da fikk hun KUN det måltidet før hun la seg med NAN, for å bli ekstra mett, og holde natten gjennom.

Når sluttet jeg med nattamming med Lilja?
– Da hun var rundt 8 måneder

Når sluttet jeg helt med amming?
– Lilja var mellom 8-9 måneder da hun ikke ville ha pupp mer. Da var jeg også 14 uker på vei med Filip..

Målet mitt er å klare meg lengst mulig uten MME siden jeg har gulpeunger, og jeg synes mme lukter forferdelig! Selvfølgelig ønsker jeg også å klare meg på egenhånd, (sta som jeg er), så jeg holder meg unna erstatning.. Som dere ser over, så begynte vi å gi Lilja mme da hun ble rundt 8 mnd for å venne henne av å få mat om natten. Med Lilja pumpet jeg som bare det da vi var på sykehuset, og hadde melk i fryseren i lange baner, noe jeg lovpriset de gangene jeg hadde lust på en “luftetur” uten barn. Denne gangen har jeg også pumpet innimellom for å for det første ha nok melk til storgutten min, men også for å ha et lager til vi feks skal ha barnevakt, jeg skal på besøk osv uten barn.. VELDIG greit å ha melk i fryseren.Men jeg er ikke slik at om jeg ikke har melk i fryseren, og ikke har nok i fabrikken, så må barna gå sultne. Nei, da får de butikkmelk (mme) …!

Jeg synes amming er flott, og er ikke av typen som synes det er ekkelt å vise meg frem. Altså, alt med måte, men er ungen sulten, så må man jo gi mat? Jeg skjønner de som ikke vil bli med på noe fordi de ikke føler seg trygg på amming. Det er et veldig sårbart punkt for mange, og spesielt hos de som må jobbe for å få det til. Her er jeg tilbake på det at jeg ikke kan stresse og ihvertfall ikke tenke på det. Det må gå sin gang, for min del. I dag fortalte en venninne at hun hadde jobbet i 8 uker for å få sønnen sin til å ta pupp, og det sier litt om hvor viljesterk man må være noen ganger. Mange føler de mangler noe mellom mor og barn når de ikke ammer, og det er forståelig. Noen må jobbe for å få  nok melk, noen trenger bare å slappe av, andre må drikke te eller spesialprodukter, mens andre har bare har barn som er kresne eller ikke helt har skjønt teknikken. Noen får det vanskeligere enn andre, men med en dose vilje og MYE tålmodighet, så tror JEG at de fleste får det til….
(…lett for meg å si som har hatt to puppeglade barn og en fabrikk med nok til flere?!?)


Lilja fikk sviskepure for første gang da hun var rundt 3 mnd, og det samme skjer nok med Filip. Lilja fikk grøt da hun var 4 mnd, og Filip blir nok prøvd på samme oppskrift..!


 

 

 

10 kommentarer
    1. Hei! Skjønne at du amme, men te avvenning, om du syns NAN sin gulp lukte ( for ja, den lukte pyton), så prøv HIPP. Den lukte ingenting 🙂

    2. er glad amminga går bra her også. det er så mye lettere synes jeg 🙂 Lukas ammer som en helt enda, får jo mye annen mat også, men trives fortsatt med amming. også om natta, opp til 9 ganger 😛

    3. Hipp lukter lite/ingenting, + ‘mild’ for magen (hvis/når du har behov for mme). Snuppa mi var ingen gulpeunge, så slapp heldigvis den biten der 😉 Ha en fin uke!

    4. Hvorfor ga du mme hvis du hadde fabrikk med nok til flere?:) hehe. Og da du skulle venne Lilja av med nattmat, ga du kun nan da, eller ammet du i tillegg? Har en sønn på 2 mnd. Gleder meg til det blir slutt på nattamming, selv om det er leenge til 🙂

    5. æ hadd start problemer i 6 uka ,med gjentatte brystbetennelsa,sopp på brystvorta,store sår,ei lita ei som ikke fikk tat uten skjold osv osv…men æ ga ikke opp,tenkt at en dag må d jo bli bedre?og etter 6 uka kunna æ endelig amm uten smerta:) og vi holdt det gående i 14 mnd,da bestemt hu sæ for at d va stopp..nattamma så leng og æ,men hadd lange perioda der hu sov natta gjennom også:)

    6. Lise: Da jeg skulle trappe ned og slutte med ammingen, fikk hun pupp + mme før hun la seg for å bli så mett at hun ikke trengte på natten. Nå skjedde jo dette sånn ca samtidig hos meg (avvenning natt + slutte helt), så det var nok derfor vi prvde mme. Jeg fikk jo mindre og mindre melk når vi gikk over til mer mat. Fra ca 6 mnd fikk hun grøt flere ganger om dagen, og da ble det mindre amming, og mindre melk 🙂 Så da var ikek min melk nok på kvelden (selv om hun også fikk grøt).. mme ble mer som “kosen” før hun la seg, mens grøt ble kveldsmat.. 🙂 vanskelig å forklare 😛 men sånn ca slik jeg husker det.

    7. heidi: mm der ser du, man får d t om man vil 😉 Men må si det e deeeilig når dæm søv natta gjennom! Filip søv no fra ca 01 t 06, så det e heeelt greit! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg