Dagens SUNNE middagstips

Det er vell ingen overraskelse at i dag som det er mandag, er motivasjonen til ei sunn uke på topp, og det er fisk på menyen.

For å gjøre middagen litt mer spennende enn kokt eller stekt fisk, ble de improvisert FISKESUPPE/FISKEGRYTE (fra bunnen)

– og sannelig falt det i smak hos Robin også..!

…og etter å ha forsikret meg om at entusiasmen over denne fiskesuppa var sanne ord, må jeg nesten dele med dere..

OPPSKRIFT PÅ FISKESUPPE/GRYTE

ca 4. porsoner

* ca 400 gram laks/sei (jeg brukte bare laks)

* ca 50 gr meierismør

* ca 2 ss hvetemel

* 2 ss rød pesto (tomatpesto)

* 4 dl vann/fiskekraft (vannet du koker fisken i)

* 2 dl melk

* 2 stk gulrot

* 2 stk poteter

* noen skiver purreløk

* noen topper brokkoli

* ca 1,5 ts salt

* ca 1 ts pepper

Det ser ut til å være voldsomt mange ingredienser, men det er ikke det, altså!

Slik gjør du:

1. skjær fisken i terninger. Kokes i vann.

2. skrell grønnsakene, og lag tynne skiver feks med en osteskjærer/skreller

3. ha litt smør i pannen og fres grønnsakene i ca 5-10 min (slik at de ikke er helt rå)

4. smelt 50 gr smør i en kjele, og tilsett 2 ss hvetemel – til en jevning. Ha i pesto.

3. Rør inn fløte, vann og melk

4. smak til med salt og pepper, og eventuelt ha i mer melk om suppen/gryten blir tjukk

5. Ha i grønnsakene – la stå i ca 5 min, før du tilsetter fisken (ferdig kokt fisk i biter)

6. Server! – godt med en brødbit til! Nam Nam Nam 🙂

 

NB: Husk å meld på ukens GiveAway!!


* Vinn 2 gavekort på 400 kr fra Lykkeland.no HER  -VINNEREN KÅRES ONSDAG 24. OKTOBER


 

 

 


 

5 kommentarer

Siste innlegg