forandring fryder? – dont think so!

Det er ikke hver dag som er en dans på roser, spesielt når man heter Lilja, og er vant til å være helt alene med mamma og pappa – og i tillegg ha enerett på oppmerksomheten. I det siste har vi sett noen forandringer hos Lilja. Hun er fortsatt den snille blide smarte lille jenta vår, men i tillegg har hun blitt en rampete sutrete utspekulert filmstjerne. Hun har tydeligvis oppdaget at hun må dele på mammsen og pappsen, og det er ingen “hurraopplevelse” for henne. Vi har ihvertfall gått ut ifra at trassen kommer fra at hun ikke er enebarn lengre, og at ikke 100% av tiden går til henne. Nå skal det sies at når Lilja er hjemme, altså ikke i bhg, så er det hun som får 90 % av oppmerksomheten, men likevell slår hun seg vrang.

Det er snakk om å slå seg V R A N G !

Hyle, sutre, slå, hive ting i bakken, slå vilt rundt seg, slenge seg i bakken, you name it! ….en oppførsel som er uakseptabel her i heimen, men som vi faktisk ikke helt hvordan vi skal ta tak i…Så er åpne for tips og lure fremgangsmåter fra de som har erfaringer med to tette, og ikke minst trass!!

…noen dager er helt normale, mens andre kjenner vi ikke igjen den lille søte jenta vår!!


… vi prøver så godt vi kan at hun skal få litt alenetid med oss, men i disse tider er det ikke så alt for lett!!

 

17 kommentarer
    1. Hei. Vi har en gutt født i juli 10, og fikk en gutt i juni 12. Første uke var en drøm, så kom sjalusi og markering, varte ca en mnd. Nå er situasjonen normalisert igjen. Jeg tror det handler om at de skal venne seg til å dele mamma og pappa, og etterhvert tror jeg kanskje de glemmer hvordan det var å bare være enebarn. Det virker i allefall slik her:)
      Slå deg til ro med tanken om at det bare er en fase, det går snart over!

    2. Jeg har også to nokså tette barn, og eldstejenta har også hatt perioder med trass og gråt etter hun ble storesøster.. Tror en kommer langt gjennom å bekrefte følelsene Lilja kommer med fremfor å avvise dem. De trasser jo for å sjekke om mamma og pappa fortsatt elsker meg selv om jeg trasser og er vanskelig:) Så om en kan snu det om å tenke at barnet er vrang fordi det elsker dere så høyt, så hjelper det kanskje litt mens det står på;) En kan komme med kommetarer som ” Jeg skjønner at du er sint/ lei deg akkurat nå, kanskje det er vanskelig for deg å få en lillebror?” Men samtidig si at selv om vi er lei oss el sint så er det ikke greit å slå noen o.l
      Dette er helt klart en fase, en normal fase som barnet må komme seg igjennom, med hjelp av verdens beste mamm og pappa.
      Et tips som Lilja vil ha stor glede av er også å kun være sammen med deg, f.eks når lillebror sover ( gå en liten tur o.l og ha skikkelig kvalitetstid dere to ) Barna trenger ekstra mye bekreftelse på at de er like betydningsfulle og elsket i denne perioden!
      Lykke til! Jeg er sikker på at det går seg til fortere enn du aner:)
      Kjempe koselig blogg forresten!!!

    3. Kjempeviktig at Lilja føler at hun fortsatt er lita, for det er hun jo. 🙂 Blir ofte at de må føle på at de er større enn de er når de blir storesøster/storebror tidlig. Når det gjelder trass så er det en periode som de fleste må igjennom. Her er det viktig å overse uønsket adferd. Ikke kommenter hva hun ikke skal gjøre. Da fortsetter hun bare pga av at hun da får oppmerksomheten. Hun finner ut at når hun “trasser”, blir alle øyne rettet mot henne. Viktig å heller gi litt overdrevet ros til det som er positivt en tid fremover. 🙂
      Hilsen småbarnsmor med to barn på 3 mnd og 2 år. 🙂

    4. synes dere er flinke jeg. det er det jeg gruer meg til og få miindre tid med Tobias. men vi har planer oma t cato går ut med minsten når jeg ikke ammer og så er jegmed tobias og omvent 😀

    5. Mamma til to små…: ja, jeg tror at det er tid som er løsningen, men så trist å se at hun blir så sinnsykt sint!! Hun er jo ikke slik til vanlig.. Lett å falle i fella å gi etter når de er slik!!

    6. Lene: takkf or utfyllende svar 🙂 ja, jeg er enig og har nok etterhvert skjønt at det er en fase hun bare må gjennom. Jeg tok henne med emg alene her om dagen, og da ble det mye bedre.. så ser jeg jo at om lillebror blir løftet, så vil jo også hun opp i armene, så her må jeg bli flinkere til å kanksje ta henne først..

      Takk for det 🙂

    7. Frida: takk for svar 🙂 Ja, jeg må fokusere på det positive, så det har vi allerede begynt med. Men det er såå vanskelig å ikke bli oppgitt eller sint når det står på som værst! jeg eier jo egentlig ieek tålmodighet, men her må jeg bite meg i leppa og stå tiden ut.. !

    8. prinsemamma93: takk 🙂 Men det er faktisk lettere sagt enn gjort noen ganger.. amingen går greit, det kan Lilja bare sitte å se på.. 😛 “bæpp” sier hun da.. det vil si pupp :p

    9. Som mamma til tre tett små så har jeg gått gjennom den alderen fra “søt liten baby” til “trassemonster” med alle:S Det er heldigvis bare en periode (dog jeg må minne om at når man får tette barn så strekker denne trassen seg over det som føles som uendelig lang tid fordi de avløser hverandre…;)). Men trass er et sunnhetstegn og viser at de har egen vilje! Men det er en stor prøvelse for oss som foreldre i blandt.. Det hjelper masse å gi 1-1 oppmerksomhet, og stikke seg unna noen timer nå og da uten minste på slep.. Det gjør familiedynamikken mange hakk bedre:) Og så er det den tålmodigheten da- den får trent seg, men det har i allefall jeg hatt bare godt av..;) Jeg fikk en forsmak på hva som kommer med min minste på 16 mnd da han klikket i vinkel fordi jeg holdt i en nyfødt baby! Han kastet seg på bakken og stanget hodet i gulvet, og toppet det hele med å kaste bollen sin på babyen:S Vi får håpe det kommer noen sterke personligheter ut av det til slutt:)

    10. Marte: hehe, måtte le litt nå! :p hehe, men det er fint det ikek bare er meg som river meg i håret sånn innimellom 😛 …og personlighet tror jeg det er mer enn nok av til hu snuppa her hjemme:P det ser ihvertfall slik ut nå! Får vell bare smøre oss med tålmodighet.. men skal begnne å ta henne med meg litt så vi får være alene, oss jentene 🙂

    11. Jeg tror at hun trenger å få ut frustrasjonen sin. Plutselig er alt forandret uten at hun forstod det på forhånd. Det kom brått på, selvom hun kanskje ga uttrykk for at hun skjønte det var en baby i magen din. Nå skjønner hun at babyen er kommet for å bli og ikke bare er på besøk.
      Frustrasjonen trenger hun å få ut og det er viktig å kjenne på og vise de følelsene på sin måte. Vanskelig å få det ut med ord, og da brukes kroppsspråket.
      Etterhvert forstår hun mer av at Filip er der for å bli og det er greit å dele på mamma og pappa. Det går seg til. 🙂

    12. prinsemamma93: det er mange gode tips som er kommet, så du kan jo lese dem 😀 Tror trikset blir å være positiv, prøve å vri det over på noe annet, være mer med henne alene, og forklare. Ikke noe vits i å bli sint, men man skal helelr ikek la barna gjøre akkurat somd e vill. Her aksepteres ikke slåing, så slikt blir nok tatt med en strengere tone.. !

    13. Tror nok det kan være bhg også… Min på 17 mnd er også sånn, og hu har en storesøster på 10 år snart… Så det er nok bare en fase som vil gå over, men tro meg, jeg skulle også ønske jeg viste åssen man kunne ta tak i det :/

    14. Lillebror her har kommet i trassalderen og er et lite troll til tider!
      Storesøster ble veldig sårbra når lillebror ble født.Men det var en fase som gikk over.Men de har behov for alenetid begge to,merker det.
      Her er det 2 år og 5 måneder imellom de.

    15. Min datter er snart 15 mnd og har begynt å trasse veldig den siste tiden. Mest til meg, siden det utspekulerte lille vidunderet har skjønt at manna lettere gir etter enn pappa… ;o)
      Men i dag sa ei venninne med tre barn til meg noe som jeg ikke hadde tenkt over. Grunnen til hennes “anfall” kan jo rett og slett være at hun ikke kan sette ord på ting! Og da følte jeg at en viktig brikke falt på plass. Hun prøver jo å formidle noe, som vi ikke skjønner, og så slår hun seg vrang. Og går i vinkel og kaster hodet bakover i parketten…
      Tenker det blir ekstra mye når de i tillegg må vike litt plass for småsøsken. Håper det roer seg ned om ikke altfor lenge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg