DIY – Bleiekake

Det å lage en bleiekake er faktisk utrolig enkelt, så for de som ikke har helt skjønt hva det er eller hva man gjør, se her:

Det du trenger:

  • 1 stk papp plate -ganske stor
  • 1  tørkerull (..altså uten papir) – til store kaker kan man bruke en brusflaske, det har jeg gjort her.
  • Sølvfolie
  • Tape
  • gummistrikk
  • Bleier
  • dekoreringsbånd
  • diverse pynt/leker/bamser man ønsker å bruke

1. Tegn en sirkel på papp platen i ænsket størrelse for det nedre laget av kaken

2. Klipp ut, og dekk både papp platen og tørkerull/flaske med sølvfolie.


Fest tørkerullen/flasken midt på papp platen

3. Rull Bleier. Har du forskjellige størrelser, begynn med de største enderst.

Rull bleiene sammen, og fest med gummistrikk. Har du ikke det, kan du bruke tape.


Rull så mange bleier at sølvfolien er dekket, og pass på slik at kaken blir rund.

På denne kaken har jeg brukt 1 pk str 3 og 1 pk str 4 på det nederste laget. Altså en drøss av bleier!!

4. Fest en tråd/stort gummistrikk rundt hele den nederste etasjen av kaken.

Fyll etter med bleier innimellom om det trengs.

5. Ønsker du en enda mer dekorativ kake, kan man dekke det nederste bleielaget med stoff/gulpekluter etter ønske.

Jeg har brukt bordløperen jeg hadde i dåpen til Lilja, for å få litt mer spill i kaken. Festet med knappenåler.

6. Fortsett å rull bleier til lag to. Fest med tråd/gummsitrikk når ønsket størrelse er nådd.

Gjør det samme på lag 3 og eventuelt 4.

7. Dekorer med silkebånd, blomster, bamser og det man måtte ønske.


Den ferdige kaken ble slik. Her har jeg brukt forskjellige silkebånd, diverse bord dekor/satengblomster som jeg har satt ned i bleiene for å pynte opp litt mer. Synes sløyfer i alle etasjene blir for mye, så har prøvd å variere. Pyntet også med bamser, tåteflasker, små sokker, osv rundt omkring på kaken.

Jeg brukte totalt 5 pakker med bleier på denne kaken (str 1, 2, 2, 3, 4). Den ble stor!!

Denne ble gitt til Sonja i går da vi hadde OverraskelsesBabysShower for henne. Kommer med update derfra!

 

12 kommentarer

Siste innlegg