Barnehageupdate…!

Barnehageuke nr 2 er over, og det har allerede skjedd forandringer.

Fra å ikke være spesielt opphengt i om vi drar eller ikke, er det så absolutt ikke OK når mamma drar fra barnehagen. Lilja skjønner det veldig godt at mammsen skal dra, og feller noen tårer. Heldigvis går dette over etter noen minutter, og hun fortsetter leken som om ingenting har skjedd. Ellers har hun blitt enda mer kosete her hjemme, og følger godt med om jeg drar noen plass.

..Jeg føler meg igrunn litt overvåket av en ettåring!

Nå må jeg legge til at en kosete unge er mer enn velkommen hos meg, altså! – men sutring og fakter kan jeg spare meg for

(..for det er det nemlig en del av for tiden! !)

Hun har sluttet å ligge i vognen, og sover nå på madrass inne sammen med de andre barna. Dette synes jeg er utrolig..! ..det at de får flere småunger til å sove på madrasser på samme rom, uten å vekke hverandre + at de våkner til forskjellige tider….! Well done!

Dessertfrokost på kjøkkenbenken! ! ! ! Klar for en ny dag i barnehagen! ! ! !

 

I dag, LØRDAG, har vi tenkt oss på en liten rundtur. Pappsen hadde egentlig fri, men slik ble det da altså ikke likevell. Slik er det å drive eget firma, gitt! ! !

Igrunn så regner jeg med at han er like glad for at han slipper å bli med på City Syd og slike “jente dilldall” butikker. 

 

Ha en flott lørdag alle sammen 🙂 

27 kommentarer
    1. Ungene er for små til åå gå i barnehage før de er 3 år. merker du ikke det selv på hvordan du skriver om hva datteren din gjør i barnehagen å når hun kommer hjem. altfor tidlig å ta de fra mor å far nesten hele dagen.. enkelte unger får sykiske problemer av dette i voksen alder..

    2. Til anonym over:
      Jeg mener også det er akkurat det Rachel beskriver over som er grunnlaget for hvordan ungen blir formet, men at dette er opplevelser som ungene tar med seg og vokser seg sterke på! Greier ikke å se noe negativt med 1 åringer i barnehage.
      Og hvordan vet du at noen har blitt psykiske syke av det? Og at det ikke er andre faktorer som spiller inn? Har selv barn i barnehagen, og måten de er med barna er absolutt ikke psykisk belastende for de. For barna virker det som å være i lekeland. Og de lærer seg å kommunisere med andre voksne og barn.

    3. Og forresten, 3 åringer vil også gråte når mor/far leverer de i barnehagen, og være mere kosete hjemme. Skulle jeg tro noe, ville det være at det kan være mere belastende for en 3 åring å begynne i barnehage med fremmede folk etter å ha vært med mor/far i 3 år.
      Og dessuten reagerer alle barn forskjellig på barnehagestart. Har du forresten vært i en barnehage en hel dag og sett hva det driver med?

    4. Jeg tror også det hadde vært verre for en treåring å begynne i barnehagen. Og barnehagebarn blir smartere enn barn som er hjemme med mamma:-)

    5. Holdt på å si det er godt å høre det er flere som har forandrert seg den veien etter bhg-start. Emine synes heller ikke at det er noe ok at jeg går..og det er blitt akkurat samme styret hjemme..masse suttring, og takkler ikke at jeg gjør “husarbeid” og skal bare ha meg nær og får å leke..hehe! Såå, vi får satse på det går over..
      Er tross alt ikke rart etter vi har vært sammen med de i 1 år 🙂
      Ha en fin lørdag:)

    6. Anonym: Det er mer enn nok av slike debatter ute i media nå, så vi trenger ikke starte en her inne! Jeg synes det er FLOTT at barn får gå i barnehage, spesielt når avdelingene er tilrettelagt kun de på 1 år, og med få antall barn. Lilja er sliten etter bhg fordi hun aktiveres mye mer der, enn hjemme, derfor koser hun mer. Så her i familien er vi for barnehage for den som vill: Det er opp forelderene når de velger å plassere barna i bhg, men mange har ikke annet valg pga økonomien. Nok om den saken! 🙂

    7. Nathalie Dahl Naalsund: Ja, imponerende! Men tydeligvis så lærer de av hverandre. Når en sover, så er resten stille! 🙂 Later ejg som jeg sover om morgenen etter ejg har tatt lilja opp i senga, så er hun musestille fordi hun tror jeg sover 😉 triks! 😛

    8. Stine Alette: Ja, regner med det. Det er jo over før jeg rekker å sette emg i bilen, og barnehagepersonalet har mye fokus på hvert enkelt barn når foreldrene drar, så det er kjempebra 🙂

    9. Malene Akerø: Ja, herlighet, det skulle bare mangle at de svner oss 😉 Da har vi gjort et godt inntrykk som mamma ihvertfall! 😛 Det går nok over 🙂

    10. Har en liten gutt på 1 år (som forresten lå på nyfødt int. samtidig som Lilja), han startet nylig i barnehagen. Kjenner igjen mye av det du sier.Er skikkelig kosegutt når han kommer hjem 🙂 Er selv førskolelærer og jobber på en annen avd. i barnehagen en den han går på.Har erfaring med dette, og barna gråter uavhengige av alder. Også de på 5 år kan gråte når mamma/pappa drar. Men vi er der for å gi barna en fine dager, og de aller fleste barn har godt av å gå i barnehage, også når de er 1 år. Ingen skal ha dårlig samvittighet, småskattene blir passet godt på 🙂

    11. Hjelpes, hadde likt å sett st de hadde klart det med min sønn:p
      Men hva skjer med å få sove ut i frisk luft da?

    12. Siri: Joda, hun har alltid sovet ute, men når storungene er ute å leker, så er det mange rampunger som leker rett ved der de små sover, og da våkner hun, og blir sutrete og grinete å ha med å gjøre resten av dagen. Så de spurte om vi skulle forsøke inne på madrass, og i og med at jeg ikke har noen preferanser på hvor hun sover, bare hun får sove litt, så var det helt ok for meg 🙂 Overrasket over at det fungerte, men det ble ihvertfall en blidere Lilja!;)

    13. At ungene blir smarte av å gå i barnehage å ikke hjemme med mor ? det må jo være noe riv ruskende gale om ikke foreldrene kan klare å lære barna sine noe. jenta mi kunne 19 ord da hun var 1 år. å lærer å tegne, vi går turer sammen, ute å leker. rundt me vennene mine som har barn på hennes alder. hun henter det jeg spør om, hun er kosete, gir nuss, å alt det der. så visst ikke jeg er ei god nok mor fordi jeg velger å ha ungen min hjemme i trygge omgivelser å heller tar me meg ungen til noen venner som har barn sammen me meg. her i hus skal hun ALDRI i barnehage for å si det sånn.. Jeg skal plassere henne hos min mor når den tid kommer. å det er ikke enda hvertfall 🙂

    14. Anonym: Jeg har ihvertfall ikke sagt noe om at barn ikke klarer å lære hjemme, så det har du sikekrt plukket opp en annen plass. Men synes tydelig jeg ba om å ikke ta denne diskusjonen her? Jeg er ikke interessert i å lage en negativ stemning over det jeg skriver, og her har vi tydeligvis forskjellige meninger om hva som er bra. Jeg er enig i mye, men slik er det bare. 5 timer i bhg om dagen synes jeg ikke er mye, og i vår familie må ungene belage seg på å være i bhg. Ingen mor, bestemor som kan passe, de jobber fullt selv 🙂 Så da setter vi strek om den saken, ok? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg