Vekstkontroll uke 36 + igangsettingstime!

For litt siden gikk disse ukene mot fødselen ekstremt sakte, og jeg kunne egentlig ikke fått ut denne nydelige skapningen raskt nok.

Etter i dag sitter jeg igjen med en følelse av at nå skjer ting kjapt, og at jeg egentlig ikke rekker å forberede meg helt før alt er over.


For noen uker siden ble jeg henvist av legen min til St. Olavs pga vann, proteiner, høye sf mål mm, noe som resulterte i ultralyd og nye samtaler med jordmor og lege. Nå har det seg slik at jeg har to termindatoer. En fra første dag i siste menstrasjon, og en fra ordinær ultralyd. Disse er det en del dager mellom, og derfor har sykehuset bestemt at jeg ikke skal gå helt til termin med lillebror.

I dag lå lillebror 15 % over snittet, var estimert til 3100gram, med en fødselsvekt på rundt 3,9-4 kg til termin. Han lå fortsatt med hodet ned, men enda ikke festet. Sf målene var de samme som for 2 uker siden, 34 cm. Blodtrykket hadde steget litt, men pussig nok er det AKKURAT LIKT med da jeg var 36 uker på vei med Lilja , 131/83. 

Preggismagen i uke 36

Med en menstermin 24.august, og en ultralydtermin 7,september, besluttet legen å si at om jeg ikke hadde født innen 29 august, skulle jeg igangsettes.

Noe av årsaken til at de ville følge meg litt ekstra var alt som skjedde rundt fødselen til Lilja, og at de har forståelse for at jeg er litt mer nervøs denne gangen.

Det vil si at jeg uansett vil bli mamma innen rundt 3 uker. Selv om det bare er 9 dager før termin, er det rart å tenke på at det er under en måned igjen til jeg skal se lillebror! Det er en surrealistisk tanke, og jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt småstresset. Lilja kom 10 dager før termin, så legen håpte på at han kom til å klare dette selv, men anbefalte modningsakupunktur nå mot slutten – så i morgen må jeg finne noen å bestille meg en time hos. 

TIPS?

Ellers så skal jeg begynne på pencilin pga en infeksjon i kroppen, som kunne være til skade for lillebror,

så med pencilin, magnesium og jern tabletter i kroppen, blir nok dette en “spennende” uke!

Jeg har som mål å vaske ferdig her i huset, og begynne med lillebrors klesvask.

Stellebordet må nok settes sammen igjen, og når det er gjort, skal jeg benytte noen dager til å KOOOSE meg,

før jeg baker et lass med kanelsnurrer til besøksstrømmen etter fødselen! Cant wait!

 

Har du prøvd modningsakupungktur?

Har du noen å anbefale i Trondheim?

Hvordan erfaringer har du med det?

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Nina Emilie: Jeg har en egen kategori på bloggen min om fødselshistorien, om du vil lese.Du må begynn med det innlegget som er nederst tenker jeg, for å få med deg historien..

      Men krot fortalt er det noe som ingen har funent ut hva er so skjedde under fødselen slika t hun var livløs da hun kom ut. jeg fikk ikke sett henne og hun ble med en gang kjølt ned til 33 grader og lagt i respirator. Etter noen dager fikk vi vite at hun kom til å overleve, men ikke før dag 7var det klart at hun ikke hadde fått noen hjerneskader etter fødselen. I dag er hun frisk som en fisk 🙂 men jeg er mer bekymret og engstelig.. slik er det bare, selv om ejg vet at oddsen for at det skjer igjen er minimal 🙂

    2. Vet flere som har fått modningsakupunktur på sykehuset. Men ble du anbefalt å finne noen selv/ privat? Kanskje sykehuset gir først når man har er på overtid? Har vurdert dette selv, men hørt begge deler om virkningen, så er litt skeptisk. 🙂 Er det i så fall noe med at man bør gjenta dette noen ganger pr uke, el x-antall ganger før man kan vente evt virkning?

    3. Jeg gikk til akupunktur både før og under mitt forige svangerskap. Da også modningsakupunktur, noe som resulterete i at jeg fødte 11 dager før tiden:) Hun jeg gikk til er superflink og hyggelig! HUn heter Vigdis og jobber ved Øveråsklinikken i Olav Trygvasons gate. Lykke til !

    4. Oioi, så spennende!! Og for å være litt “kynisk”, så utrolig praktisk at han får bhg plass neste år!! :)))
      Ang modningsakupunktur. Jeg gikk til Brit Mosbæk på AkuMed på Rosenborg Park. Snuppa mi kom bare to dager før termin, men fødselen varte kun i 3 timer og var en ren drømmefødsel. Rask fremgang, ingen komplikasjoner av noe slag, vannfødsel totalt uten smertestillende. Jeg tror de nålene hun satte hadde virkning 🙂
      Hurra for at lillebror snart kommer da!!!

    5. Tine: Ja, legen mente de på sykehuset var for få til å gjøre det før fødselen, og at det lureste var å finne en selv. Han mente det var lurt for modningen sin del, men trodde lite på det om det ble brukt for å feks snu babyen fra sete til hode leie.. enig i den..! Jeg rekker jo ikke mange gangene, men om jeg er heldig å få i denne uken, så blir det ihvertfall 3 ganger 🙂

    6. LisaPisa: haha jeg tulla med det til legen jeg også, men han “tok” tydeligvis ikke tullen min 😛

      ja, hørt mye bra om hun berit der.. men sikkert vanskelig å få time så raskt! Får høre i morgen! 🙂

    7. Forstår godt at du er bekymret etter det som skjedde sist. Men som du sier er oddsene ørsmå for at det skal skje igjen. Jeg aner ikke hvor mange ganger pr dag jeg var innom bloggen din i dagene før og etter fødselen til Lilja, men det var mange. Satt med tårer i øynene for hvert innlegg som kom. Og jublet høy når det endelig var klart at hun ikke hadde tatt skade av det.
      Ønsker deg av hele mitt hjerte den beste fødselen og barselstiden man kan få! Godt å høre at du slipper å gå mye over tiden i alle fall! 🙂
      Klem til deg

    8. Jeg tror hun gjerne trikser og mikser for å få det til om det et kort tid til termin 🙂 jeg opplevde henne som veldig fleksibel iallefall!

    9. Jeg gikk til bestevenninnen min, Therese Eidjord. Hun driver Eidjord Akupunktur på Lade Torget, tlf 92832158. Gikk til henne i mange måneder før og en stund etter fødselen. Når hun satte igangsettingsnålene, så begynte riene samme natten 🙂

    10. victoriashjem: takk for det <3 jeg har på følelsen av at det går min vei, men at jeg må kjempe litt lengre denne gangen!:P

      ..(det er så merkelig for dine innlegg blir aldri godkjent med en gang..!! hmm...!stopepr i bloggsensuren..! )

    11. Skjønner du er engstelig, men jeg har troen på at lillebror får en “flying start” på livet !! Ønsker deg masse lykke til med alt som skal skje fremover!

    12. Så bra at de passer på deg!:) Her hadde jeg termin med lillebror 22.aug i fjor, men han kom 29. etter i gangsetting. Har bare positive erfaringer med å bli satt i gang:) Kanskje de får samme bursdag;)

    13. Høres stressende ut egentlig. Men spennende til i vente da 🙂 Modnings akupunktur fungerte veldig bra på meg iallefall, og er jo ikke vondt heller.

    14. Oi så fort tia har gått! Og for en fantastisk spennende tid dere har i møte! Ang modningsakupunktur gikk jeg også til Brit Mosbæk på AkuMed på Rosenborg Park, følte at målene hadde god virkning, mye kynnere og nedpress etter hver gang. Fødselen startet av seg selv og lillebror kom 9 dager før terim :)) hørt flere som skryter masse av Brit, og jeg undersøkte en del rundt akupunktur før vi satte igang! 🙂 fikk akupunktur for smertelindring på sykehuset, hehe, men det hadde vel heller dårlig/negativ effekt 😉 greit å gå til noen med MYE erfaring! 😉

    15. Åj, dette svangerskapet har gått så fort:) Snart har du lillegutt i armene dine:) Missunner deg den følelsen;) Håper modningsakupunkturen fungerer for deg:) Følger spent med:) KLEM!!

    16. Bente, mamman til Marius og Su: Så flott at du liker henne! Er i utgangspunktet litt skeptisk til slikt, men jeg skal gi det en sjanse!

    17. Kathrine: GBS? Hva betyr det :S Største årsaken til at jeg igangsettes da er fordi jeg har to terminer som er en del dager ifra hverandre, og emd tanke på at han allerede er stor, så tørr de ikkela meg gå helt til 7 sept 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg