Svangerskapskontroll, Sykehusbesøk og Statusrapport

Noen dager uten blogging og jeg føler jeg har et hav å fortelle! 

På tirsdag hadde jeg svangerskapskontroll hos legen. Jeg var da kommet til uke 34, så rutinene på kontroll va jo de samme som tidligere. Legen, som jeg har hatt i mange mange år, kjenner meg godt, og synes kanskje denne graviditeten var noe i det tyngste laget for kroppen min. Allerede nå i uke 34 hadde jeg nådd målene og vekten fra forrige svangerskaps uke 39, og med økning av proteiner i urineen, symfysemål i øvre grense, stor grad av svimmelhet og mye vann i kroppen, bestemte hun seg for å være på den sikre siden, og sendte meg på kontroll på St. Olavs. 

Lillegutt var veldig aktiv, og for å utelukke at han var irritert for noe, ble det tatt ultralyd på sykehuset. 

Ultralyden gikk fint, og lillebror ble målt til 11%over gj.snittet, og med en hittil estimert vekt på 2,5 kg. Jordmoren mente at til tross for 11% over var han ingen gedigen unge, men ja større enn det Lilja hadde vært. De høye SF målene skyldtes en litt større ungen og  at jeg hadde rikelig med forstervann, noe som forklarte at han også hadde plass til å boltre seg på. Fostervannet gjorde det mulig for lillebror å sparke og snu seg lettere. 

SF mål uke 34 + 0 = 34cm, BT = 107/65, Ødem = 1-2,FL = 140, Vektøkning hittil = 12 kg

Etter ultralyd, sjekk hos jordmor og en samtale emd lege, konkluderte de med at det ikke var noe alvorlig denne gang, men at jeg pga min forrige fødsel skulle følges opp tettere fra nå av. Svimmelheten jeg har hatt i måneder kunne forklares med at jernlagrene mine var tilnærmet tomme, og jeg fikk streng beskjed om å begynne å ta tilskudd. Magnesium ble anbefalt for å minske de rastløse beina, og proteinen i urinen skulle følges opp av fastlegen førstkommende uke. Så nå er det ihvertfall opfølging på gang, noe jeg setter pris på og skuldrene blir senket.. 

Hvilke mål hadde du i uke 34?? 


BigMama i uke 34 + 2

…hu mor er småsliten i skrivende stund. Med en ett åring som stadig blir mer bestemt og sta, er ikke hverdagen alltid en dans på roser. Dagen i dag har vært tung, mest fordi Lilja ikke har sovet i natt, noe som fører til at heller ikke jeg sover. Til vanlig sover hun på eget rom, men fordi vi overnattet på hytta ble det tre på samme rom, og da nekter hun å sove! Mammsen var ute i natt med bæresele og på trilletur, og det tar på en snart høygravid allerede sliten kropp. Magen er stor, ryggen er sliten og humøret etter flere måneder uten sammenhengende søvn tærer på sjela. 


SVANGERSKAPSUKE 34 – STATUSRAPPORT: 

♥ Termin: 7. september 2012

♥ På vei: 34 + 2

♥ Igjen til termin: 6 uker 2 dager

♥ Kjønn: ..en liten luring! 

♥ Navn: Hemmelig – so close, but yet so far ! ! 

♥ Aktivitet innenfra: Veldig mye på høyre side. He is using me as a punchingbag!! 

♥ Vektøkning: . .  Skulle ønske jeg kunne si at “vekt bare er et tall”, men for meg er det mer enn et tall. Per i dag er det + 12 kg på målenåla!

♥ Strekkmerker: No, thank good! 

♥ Plager: …som perler på en snor!  – rastløse bein, vondt i bekken, puster dårlig, sover dårlig

♥ Utålmodig: JEPP! 

♥ Tungt: ..jeg må si det er tyngre å komm seg opp av senga. Man må liksom “rulle” seg ut.. 

♥ Humør: …litt mer emosjonell, kanskje?? 

♥ Melk i brystene: Råmelk, jepp! + at puppene blir steinharde på natta! 

♥ Vann i Kroppen: Begynner å fylles opp emd vann nå ja..! 

♥ Kynnere: Masse Masse Masse- blir igrunn litt sliten av dem! (..men det var slik sist også, no worrys!)

♥ Søvn:  …dårlig med det for tiden, altså…

♥ Sulten: sinnsykt småsulten for tiden.. sånn konstant lyst på noe ! !

♥ Matkikk: …nektariner for tiden! 

♥ Barnerom: Det blir inne hos oss foreløbig, så får han dele med Lilja når den tid kommer – eller i nytt hus!

♥ Innkjøp: ..mangler ikke stort, igrunn !

♥ Fødselen: …jeg har begynt å tenke på at denne ungen er diger. Men om et par uker så har jeg vell “godtatt” det også.. Foreløbig er det jo bare en vei ut..! 

♥ Hodet ned:Hodet ned og med ryggen mot venstre side av magen. Bein og føtter godt plantet under mine ribbein..! 

♥ Høygravid: …to dager til, sånn ca! 

♥ Sykehusbaggen: ..ikke pakket, men jeg har påbegynt tankeprosessen om HVA jeg skal ta med!! 

♥ Neste kontroll: Første uken i august 🙂 

38 kommentarer
    1. Alltid betryggende når man får ekstra oppfølging!!
      Men må innrømme at jeg ikke er misunnelig når det blir snakk om alle plager.Husker ennå hvor tungt det var,og du har en 1 åring.Her var vesla 2.
      Blir spennende å se hva vekta viser når han blir født:)

    2. Huff æ føle med dæ! Veit akkurat koss d e! Heldigvis har d itj vært så bra sommer for formen din sin del da:) æ va 35cm i uke 35:/ så kjenne te stor mage ja:) men no e d itj leng igjen te du får lønn for strevet:))))

    3. Han kom ei uke før, ble stt igang pga lite fostervann, va jo bare 3010 så fødseln va jo en lek:) Br du får god oppfølging. dem tryudd jo itj på mæ når æ sa æ lekka fostervann, men d hadd æ gjort 🙂

    4. bra du får oppfølging 🙂 og hvis du bekymrer deg for at han kommer til å være stor, så har jeg 3 venninner som har født babyer på 5, og 5,5 kg, og det gikk helt fint med alle 3. to av de hadde født før, og sa de ikke merket forskjell 🙂 ut skal han uansett! 😀

    5. ja det skjønner jeg godt. du er jo ikke akkurat stor heller (etter hva jeg har sett på bilder, hihi) så kanskje litt ekstra skremmende da?
      nei det er sant, men er jo hyggelig at så mange liker å lese det du skriver 🙂

    6. Jeg hadde høye symfysemål hele mitt svangerskap, men Elina var “bare” 3210 og 49 😉 Hun ble estimert større enn gjennomsnittet på 3d UL i uke 28 :p hehe…
      Nydelig mage! Nyt siste tiden 🙂

    7. Uff som du skulle plages denne gangen da:/ vekdig bra du får hyppig oppfølging iallefall..blir spennende å se når han velge å ta turen ut:) Fin gravidmage har du no denne gangen også:)

    8. Fikk å beskjed om at nr.2 va 11% over gjennomsnittet, grudde meg som bare det til å føde en stor baby!! Storebror ble tatt m ks ti dager før termin å var 3150g. Men så var jeg på sjekk på sykehuset to dager over termin, å fikk beskjed om at hun plutselig lå 15% under gjennomsnittet. Så jeg ble satt i gang, tre dager på overtid kom perfekte, friske lillesøster på 2760g. Så det er ikke alltid det stemmer 🙂

    9. Trine: såppas ja! Ja vi er jo så forskjellig! Jeg gleder meg il neste kontroll, 12 aug, da får jeg se om han holder sin kurve eller om han bare vokser og vokser!! 😀

    10. Iselin: såppas ja! Ja, jeg håper det ikke blir noen gigant! han må jo få litt vekt på kroppen, men 3,8 er max for meg altså 😛 (..sånn psykisk sett)…

    11. Gut’n min som no e 4mnd, han lå 13% over i vekst og æ tenkt “herregud, må æ fød en kjempe baby?” dæm sa han kom t å bli rundt 4200 gram, men neida, gutten kom på termin han og va 3830g, 51lang og 38 (!!) rundt hodet 🙂 kjapp fødsel på 4 tima og 2 pressria, så va han ut, å NULL rifta eller sår 🙂 Største gutten min han lå 4% over og han va 3860g 🙂 såååå, d e itj alltid d stemme derre målingan :p kjempe bra at du bli fulgt me ekstra den gangen her da, så slipp du å gå bekymre dæ! Finfin mage har du å, æ va sånn ca dobbelt så stor som dæ me minstemann, så du e heldig som har en liten mage, i mine øyne ivertfall 😉

    12. MammaAnnie: åhh det roer meg faktisk veldig å få høre at det faktisk kan slå den andre veien! Jeg får vell bare smøre meg med tålmodighet og vente!! Synes jo magen er gedigen i forhold til forrieg gang, men synes ikke den har vokst SÅÅÅ mye de siste ukene som tidligere..

    13. Fikk en gutt noen uker før du fikk Lilja, symfmål i uke 35 var 34cm.
      Han var 3760 da han ble født:)
      Masse lykke til:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg