Phi Phi Island – et paradis?? …eller??

Jeg var såvidt frisk nok til å tumle den svimle kroppen min ut av senga, og tvinge ned noen brødsmuler, før vi ble hentet av sjoføren kl 07. 00  på hotellet. Herfra skulle vi kjøre med buss i ca 20 minutter til havnen, og videre med “ferge” i ca 1,5 time ut til Phi Phi Island. Der skulle det bli snorkling for de som ønsket det, og strandliv for de som heller ville det, etterfulgt av lunsj, og “departure” tilbake til Phuket kl 14.30. Alt for kun 900 BHT pr pers, det vil si ca 180 NOK.

På veien ut mot Phi Phi skulle vi forbi flere små perler, blant annet Maya Bay og Phi Leh (lille phi phi).


Her er Maya Bay, stranden fra filmen “The Beach”. Båten var for stor til å kunne legge til stranden, så det ble bare omvisning. Egentlig helt OK med tanke på at alle de andre turistbåtene allerede var der, og stranden virket stappfull av forventningsfulle turister. Vi koste oss heller på første dekk, med kamera pent plantet i hånden.
God zoom er godt å ha!


Det ble sightseeing ved “Viking Cave”.

Da vi kom frem til Phi Phi ble det spørsmål om snorkling eller å vandre selv. Jeg og Robin valgte å snorkle, så foreldrene til Robin var så snille at de tok med seg Lilja. Til vår store skuffelse var alt av korallrev ødelagt, og det eneste man kunne skimte i det grumsete vannet fra alle båtene var små fargeklatter av noen fisker. Akk, jeg skulle tatt den dykkerlappen for lenge siden! Men for all del, den var helt OK å snorkle, altså.

Jeg føler jeg er skikkelig negativ nå, men det var liksom det der inntrykket man får gjennom bilder av Phi Phi, og det at alle skryter slik av at det er SÅÅÅÅÅ fint der, også var det dette som møtte oss:


BÅTER! Masse Masse båter langs hele stranden og søppel over alt i vannet.

Phi Phis gågater var koselige og intime, og jeg regner med at hadde vi hatt litt lengre tid, kunne vi oppdaget idyllen på den andre delen av øya. Jeg skjønner jo det at innkomsten er en travel plass, og at idyllen på en måte er slukt opp av turismen, men jeg hadde forventet noe litt annerledes. Kanskje next time? Jeg anbefaler ihvertfall de som måtte få tid til det til å prøve å oppdage litt mer av øya enn det vi fikk sett 🙂


Familien på tur hjem fra Phi Phi


Solstrålen t mammsen sin <3 Lilja var superglad for at jeg endelig var frisk. EN dag borte er mer enn nok, mamma!

Ellers så koser vi oss i varmen. Det er litt varmt til lillemor, men uten både klær og bleie, og masse masse vann blir dagene gjennomførbare. Hun spiser kanskje litt mindre enn hjemme, men det tror jeg også er pga varmen, all vesken hun får i seg og alt som skjer rundt henne til enhver tid. Hun ser ut til å stortrives. Vi er kanskje oppe litt sent på kveldene, men i gjengjeld har hun begynt å sove over natten (…noen dager ihvertfall). Robin har tatt en del av nettene, slik at jeg har fått sovet hele natten, og jeg tror han nå setter pris på de 8 månedene jeg har vært oppe mange mange ganger om natten.

 

Så bar det tilbake til hotellet for å pakke og gjøre oss klar for reisen videre. Neste stopp er KRABI, og dit blir det Taxi. Valget valt  taxi fordi jeg enda ikke var helt god i magen, og følte at en båttur til kanksje ikke var det lureste.  Kveldens siste måltid med foreldrene til Robin ble biff, og en siste runde i de travle Phatong gatene.

En koselig avslutning på “livet i Phuket”

 

….Krabi, Ao Nang Beach NEXT!!!

 

 

4 kommentarer
    1. Det er fordi at Phi Phi ble veldig ødelagt under tsunamien vettu…og thaiene sier det spøker på stranden fordi det var så mange lik som lå der osv osv… det vil ta lang tid å gjennoppreise Phi phi som det var..

    2. Spøkelser å ødeleggelser… Haha. Eksisterte ingen rester etter tsunami da vi var der for tre år siden. Tror heller sikt under snorkling o.l kommer an på vær og vind. Kan være fantastisk både over og under vann her i norge å men alt kommer an på vær/vind/årstid/strømforhold. Så synd dere kanskje var der en dag med dårlige forhold… Menmen 😉

    3. Visum: Ja, det kan jo hende det er mange fine snorkleplasser der, men guidene våre sa vi måtte snorkle innenfor et område, og der var det bare grått… hadde ikke noe med sikt i vannet, alt i vannet var grått..altså dødt..! MEN jeg har ingen tvil om at det er fantastisk der bare man treffer de riktige plassene! Neste gang vi drar til Thailand får vi prøve lykke igjen, og kanskje være der litt lengre enn noen timer. Jeg ser for meg at det å overnatte der hadde vært magisk! …Ødeleggelsene etter tsunamien så vi ikke,det meste er vell bygd opp innen nå 🙂 og spøkelser er for de som tror på dem!:P

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg