Det skremmer mammahjertet

Dere vet jo alle at lillemor har hatt en del feber i det siste, og det er nok i den forbindelse tennene er i fult firsprang på vei ut! Stakkar jenta er tufs om dagen. Hun er sutrete, klengete, sover lite, gråte mye, og det virker som at det bare er gående og stående kos som hjelper.

I natt sov jeg sikkert rundt 2 timer til sammen, og brukte halve natten på å bære Lilja i bæresele, slik at hun skulle få sove litt. Hun fikk ligge på vårt rom, i vugga si, den tiden hun var så trøtt at hun faktisk sovnet. Jeg derimot sovnet så og si stående med Lilja på magen. Klarte heldigvis å sette meg ned på sofaen sakte men sikkert, men idet jeg “rykket til” fordi jeg sovnet, våknet Lilja av rykningen min, så var vi pån igjen! Akk.. stakkar babyen min =/

Ikke nok med at hun har feber. I går nevnte jeg at jeg hadde lest på internett at feber i seg selv ikke var farlig, men at man måtte følge med feks utslett, nedsatt pusteevne osv, så jeg kledde av henne, for å være 100% sikker på at det kun var feber.

Det var det ikke.

Jeg fikk en stor klump i magen da jeg kjente henne under armene. Hun hadde fått en diger kul under armhulen, på størrelse med en plomme. Så når hun låftet hånden rett til værs, var det en stor klump der.

Vi ringte selvfølgelig til legevakten med en gang.

De mente dette kunne være en sammenheng med at hun hadde vært en del syk tidligere i uken + at feberen, og var ganske sikre på at dette var en opphovnet lymfekjertel, som man får når kroppen har en infeksjon. De rådet oss til å følge med, men at ventetiden på legevakten var mange mange timer, og at vi gjorde lurt i å avvente om det ikke ble for ille. Vi avventet, og natten gikk som jeg nevnte tidligere i innlegget.

Kulen har verken blitt større eller mindre, så i morgen, mandag, blir det tur til lege for å få avkrefte at dette er noe farlig! Skremmende og ekkelt når man oppdager slikt. Kulen måtte jo ha kommet fort, fordi den var der ikek kvelden før da vi vasket henne.  . . stakkar jenta mi!

I dag har hun vært bedre. Feberen er nede i 38, og hun har ikke fått paracett i dag. Jeg er ingen fan av å bruke smertestillende, så så lenge feberen ikek stiger over 40 og hun ikke ser ut til å ha det vondt, så er kos og omsorg den beste medisinen.

Vi krysser fingrene for morgendagen.


Lilja leser pakningsvedlegget for å være sikker på at hun blir frisk som en fisk av dette!!

14 kommentarer
    1. Uff, min sønn hadde også store kuler under armene sine i forbindelse med forkjølelse. De forsvant etter noen dager, men ekkelt… Legen sa da at det var hovne lymfekjertler, og det stemte nok. Men uansett lurt å undersøke, lykke til! 🙂

    2. Åhh god bedring te lillepia og lykke te i morra:) bra du e kjapp med å vil finn ut ka d e sjøl om d sikkert e bare hovne lymfekjertla ja:) så søt der hu sitt da!

    3. Huff da, kan ikke forklares hvor redd man er for barna sine. Har lest barna ikke får feber pga tannfrembrudd som mange sier, men at de kommer frem lettere under feberen siden tannkjøttet blir tynnere eller skjørere eller noe. Så kan være smart å tenke at det kan være andre grunner for feberen oppstår:) håper lillejenta blir fort frisk!!!!

    4. Skjønner du blir bekymra!!! Kan “trøste” deg med at det samme skjedde Oscar, bare at han fikk kul i bakhodet. Det var bare hovne lymfeknuter fordi han var syk. Hver gang han er syk nå kommer de tilbake og forsvinner når han er frisk igjen;) lykke til hos legen!;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg