Oreokonfekt med Peanutter

 

På søndag var jeg i det kreative hjørnet, så da Lilja tok duppen sin, satte jeg igang med å lage konfekt. Denne gangen ble det mørk sjokolade med oreokjeks og peanutter. . .

…..og jeg må påstå at dette er det BESTE jeg har laget hittil!!

Oppskrift på OREOKONFEKT med PEANUTTER:

  • 200 gr mørk kokesjokolade
  • 50 gr smør (“godt smør”)
  • 70 gr peanutter (jeg har brukt peanuetter med salt)
  • 1/2 ts salt
  • 2ts demarasukker
  • 5 knuste oreokjeks
  • en neve peanutter + 1-2 oreokjeks i biter til pynt

Skjær sjokoladen i biter.

Smelt sjokolade og smør i en bolle over kokende vann. Ikke la temperaturen overstige 40 grader, da brenner sjokoladen seg.

Hell i knuste oreokjeks, salt og sukker

Skjær peanuttene i ønsket størrelse

Tilsett peanuttene, og rør om.

Hell sjokolademassen i ønsket form. Her kan du velge silicon former, ildfast form, små konfektformer.. Vær kreativ! 

Jeg har brukt  hjerteformet siliconform + en liten ildfast form.

Hjertene ble uten pynt, mens de jeg lagde i formen ble med peanutter og oreokjeks på toppen.

Man kan enten sette sjokoladen i fryseren for at den skal stivne raskt, eller ca 2 timer i kjøleskapet. 

Når skololaden har stivnet, bruker man en skarp kniv, og skjærer ønsket størrelse på sjokoladebitene.

Tips: ønsker du en glattere avskjærkant på sjokoladen kan du smøte kniven med nøytral olje før du kutter.

FINITO!!!!

5 kommentarer
    1. Blir så fristet av alle tingene du har laget den siste tiden. Tenkte å prøve ut noe av de i løpet av de neste dagene. Det ser jo så fantastisk godt ut. Og som om det ikke er nok godt å spise i julen, så skal jeg nok klare å trykke i meg litt ekstra.

    2. May Kristin Solberg: Man får det kjøpt på vanlige matbutikker. Er en finere sukkertype hvor sukkerkornene er lysbrune og litt større en valig dansk sukker.. 🙂 ..men man kan sikkert bruke vanlig sukker også.. Det er bare for at sukkerkornene skal kjennes når man spiser sjokoladen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg