Knasende MandelNougat

Etter en dags pause i bakingen, ble det for kjedelig til meg på kvelden, så jeg lagde like gjerne noe nytt!

…ikke mindre enn 3 nye herligheter ble kokkelert. Først ut:

Knasende MandelNougat:


Oppskrift:

  • 250 g nougat

  • 125 g mørk sjokolade

  • ¼ dl Dansukker Demerarasukker

  • 50 g mandelflak (“ristes” gyldenbrune i stekepannen)

Smelt nougaten over vannbad. Finhakk sjokoladen og la den smelte i nougatmassen


Man trenger 3 slike pakker med Nougat…


125 gram kokesjokolade i små biter helles i nougaten.


Tilsett demerarasukkeret og bland godt. Bland i mandlene.


Skjær mandlene i små skiver/biter. Ikke for små.

Kle en avlang form med bakepapir og hell i sjokolademassen. La nougaten stivne til dagen etter og skjær den i biter.


Hell sjokolademassen i en form, og la det stå kaldt til over natten. Skjær deretter i biter.

FERDIG!!! OG SUPERGODE!!!

10 kommentarer
    1. Hei:D
      Så mye godt du baker!! Har det vært mulig å legge ut oppskrift på oreokulene?? De hørtes jo helt nydelige ut:D:D!! Smakte de godt? Var de vanskelig å få til?
      Håper på oppskrift:D!!

    2. Det Søte Liv-Kristine: takk så mye! Du har gitt meg mye inspirasjon selv, så selv takk! 😀 Det er så utrolig spennende å lage nye ting.. selv om jeg blir skikkelig sinna når jeg ikke får det til!!
      Hanne: hehe.. jeg er ikke så glad i søtsaker, men jeg har jo Robin som mener jeg ikke burde bake SÅ mye… ihvertfall ikke hele tiden..! 🙂
      Sofie: Orekuler kommer straks 🙂

    3. Linda: Ja, den der e faktisk kjempelett 🙂 Bare å varm opp sjokoladen forsiktig, hell i kokesjokolade, varm opp det igjen, IKKE over 40 grader, da bynne d å brenn sæ.. Så hakk mandla, ha i mandla og sukker ca samtidig. Ha i ei form, la d bli kaldt og skjer i bita 🙂 vips! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg