Fløtekarameller

I følge Manuela som skriver bloggen Passionforbaking, så det rimelig lett ut å lage karameller, noe jeg raskt skulle MOTBEVISE!

….egentlig over alt på nett hvor jeg sølte på karameller, fikk jeg inntrykk av at dette skulle være noe enhver husmor kunne få til. Så jeg var superivrig da jeg satte igang.

For å gjøre historien kort, så måtte det TRE forsøk til før jeg kunne begynne å kalle dem for karameller!

Første gang kokte jeg for lite og massen stivnet ikke, Andre gang kokte jeg lenge nok til at massen stivnet, men ikke lenge nok til at sukkeret jevnet seg med sirupen, mens tredje gang gikk det sånn helt ok.

Neste gang – blir det superbra!

De jeg lagde i dag, brukte jeg uten brunt sukker – fordi ejg hadde brukt det opp på de som ikke funka, så bildene er fra både første, andre og tredje gang! 😛 Skal lage et innlegg om hvordan det skal gjøres når jeg prøver neste gang. Kanksje de blir litt penere også! 

GODT var det ihvertfall!!

CornSirup, Vaniljesukker, Sukker, Fløte, Melk, Salt


KOKE KOKE KOKE ca 15-30 min, alt etter hvilken kjele du bruker. Skal være minimum 120 grader…


For å sjekke om massen er stiv nok, heller man en dråpe i et glass vann. Kan man ta opp karamellen og rulle en kule, er massen ferdig!

Stivner UTEN vann…dvs ferdig, og vell så det!


VIPS ferdig!

6 kommentarer
    1. Ingvild; det e blitt “hverdagsvare” det no, så alle matvarebutikka ska ha det.. E d samme som Maple sirup/lønnesirup..men e svindyrt da, så funke fint med lys sirup også 🙂 PLeie å bland litt æ 😛 smake LITT bedre av den dyre..Dyr ca 65 kr doe 300gr, Billig ca 10 kr for 500gr..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg