hits

komme i form etter en fdsel:

  • 22.09.2011
  • kl.18:39

Jeg har ftt flere sprsml om hvordan jeg kom meg i form etter fdselen, s jeg kan skrive litt rundt det.
Det er ingen hemmelighet at jeg har vrt veldig opptatt av kropp siden tenrene, og som mange andre var jeg smhysterisk da kiloene begynte komme under graviditeten. Etter hvert godtok jeg det. Under graviditeten tillot jeg disse kiloene komme, rett og slett fordi det er slik det er. Jeg la p meg 14 kg under svangerskapet.

Jeg - og merk deg at dette er min mening - tror og mener at om man er i fin form, alts trener og har et normalt kosthold fr svangerskapet, og fortsetter dette i de 9 mnd man gr gravid, s skal det ikke vre noe problem bli kvitt kiloene etter fdselen. Derimot de som bruker graviditeten som en unnskyldning for ligge p sofaen eller btte innp med allverdens godt, fr selvflgelig vanskeligere med kvitte seg med de ekstra kg.N synes jeg veldig synd p dem som fr bekkeplager tidlig i svangerskapet, og rett og slett ikke har noe valg enn sitte mye, men det blir en helt annen sak. Uansett; jeg spiste det jeg hadde lyst p - innen normale mengder - koste meg, gikk turer og trente. Jeg trente ikke hardt, men velser til rumpe og rygg + masse turer :D - n skal det sies at jeg har en veldig hektisk jobb s jeg gr jo minimum 12.000 skritt hver dag p jobb..og det hjelper jo p at jeg jobbet veldig lenge ;)


ETTER SVANGERSKAPET gjorde jeg ikke noe annet enn amme. I og med at Lilja l p sykehuset i 10 dager, tror jeg mange kg forsvant pga lite mat/stress/grt osv. Da vi kom hjem fra sykehuset gikk jeg mye turer, ikke lange, men en tur hver dag. Mest for f frisk luft, ikke for trene. Da det var gtt ca 6 uker begynte jeg trene mage. SitUps. . . . men jeg er som mange andre, jeg blir lei av trene. Mister motivasjonen.

Jeg m innrmme at det med ha noen kg ekstra etter fdselen har gtt mye bedre enn jeg hadde forberedt meg p. Jeg var forberedt p bli hysterisk med en gang, men i stede tok jeg en ting om gangen. Lilja var uansett viktigere enn magen min..! Det kom til et punkt der jeg flte meg fantastisk s lenge jeg sto oppreist, men flte kvalmen komme nr jeg satte meg ned. Jeg kom til slutt til punktet der jeg ble hysterisk!
Etter mange mange r med spiseforstyrrelser, har jeg heldigvis lrt at de raskeste lsningen ikke er de beste
, s jeg bestemte meg for gjre det "the right way".

Ei venninne av Robin som er utdannet ernringsfysiolog, kom med mange bra tips til meg gjennom svangerskapet, for holde meg p riktig spor. Jeg spurte henne om hjelp til f fart p de siste kiloene som plaget meg. Hun lagde et matplan, og satte opp hvor mye jeg burde trene pr uke.Endelig var jeg motivert.

Jeg var SUPERFLINK i 3 uker, til kroppen sa ifra at dette ble litt for mye. Bekkenlsningen jeg fikk i slutten av svangerskapet kom tilbake, og kroppen verket. Mat delen gikk flott, helt frem til dpsuka, da ble det mye kakebaking, og fokuset forsvant. N er jeg p uke 5, og matdelen gr bra:) I utgangspunktet skulle jeg trene styrke 3 ganger i uken + avslutte ,med intervall, og g tur 1 time fr frokost eller 2 timer etter, 3 dager i uken, men jeg fr ikke tid til alt. Turgingen gr bra, mens treningen er det slakket p pga plagene. Jeg begynte rett og slett for hardt.


Christine, som har hjulpet meg p veien, sa at jeg mtte sette meg ml. Det frste jeg sa var: jeg vil g ned 3-4 kg p 8 uker! Ok, sa hun, men mente jeg burde ha delml. Jeg satte meg delml:

HOVEDML: g ned til normalvekt 49-50 kg (det vil si -3kg)

DELML 1: komme inn i buksene jeg brukte fr svangerskapet: CHECK!

DELML 2: fle meg bra og vre fornyd med min egen innsats: 50 %CHECK!

DELML 3: Forandre Livsstilen Min; 50% CHECK!

Oppsummering: this works for me!

Amme --> Ha tlmodighet --> Sett deg realistiske ml -->g tur fr frokost (gi ungen mat og ut p tur - pleier hive innp et stort glass vann/grnn te/en fersken om jeg er supersulten) --> spis riktig og ofte (..men unn deg noe godt av og til) --> begynne trene forsiktig. HUSK at du m tenke p ditt utgangspunkt, ikke mitt. Jeg er kanskje fornyd med noe annet enn det dere er...

Det jeg spiser i lpet av en dag (ikke inkludert vitaminer/oljer/tilskudd - for det tar jeg ogs).
DETTE ER TIL MIN VEKT, s "dont do this at home" . . . viktig at man spiser nok :)

Frokost: 30 gr havregryn + ekstra lett melk + kanel

Mellom Mltid: 2 rugspr med 50 gr kalkukplegg/skinke + 2 skiver hvitost

Lunch: 30 gr grov pasta eller ris + 100 gr karbonadedeig/kyllingkjttdeig/kylling/+grnnsaker variert i farger

Middag: det samme som lunsj. kan bruke laks/torsk/svin/biff...

Mellom mltid: SKYR - hvis jeg har trent spiser jeg 1 pk rosier + 1 glass ekstra lett melk

Kveldsmat: 1 grovbrdskive (unner meg et grovt rundstykke) + 2 egg + salat

STAPPMETT!

Er det noe du lurer p, sprr da vell :)





5 kommentarer

Skrevet av MariaOBee den 22.09.2011 kl.18:50

Magen din er ihvertfall tynn og fin n!

Hadde blitt glad for kommentar tilbake ♥

Skrevet av rosemonth den 22.09.2011 kl.18:59

Du hadde en fin gravid mage=) Og du fikk fort tilbake din fr graviditetsmage,.

Selv var jeg stor fr graviditeten, la p meg ca 10 kilo. Trente ikke fr under eller etter svangerskapet. Men var heller ikke av de som la innp av snop og slikt. spiste det jeg ville ha og nr jeg ville.

etter fdselen tok jeg av 16 kilo p 6 uker. Gjorde ikke noe annet enn amme. S folk reagerer forskjellig uansett.

Mvn bra at du har funnet noe som funkvr for deg=)

Skrevet av Rachel A. Hauan den 22.09.2011 kl.20:54

Rosemonth: Ja, nettopp fordi vi er s forskjellige s har jeg prvd si at dette fungerer for meg, og er ingen fasitoppskrift :) Kjenner flere som har endret stoffskifte etter et svangerskap, og pga det ikke klarer g ned i vekt. Ammingen gjr underverker, og det m vre en herlig flelse ha gtt ned 16 kg "uten gjre noe" :) Jeg er heldig, det vet jeg :)

Skrevet av MammaAnnie den 22.09.2011 kl.21:06

Lucky girl :p enn sje ut som d etter en graviditet, slank fin.. ja, kjenne e misunnli jaaa ;)

Hadd no motovasjon p topp for over 3 mna siden, skull liksom prv f bort dm 6 resterende kiloan fra da gikk gravid... men d gikk jo itj akkurat som planlagt daaa.

ble plutselig slapp, drlig matlyst alt som va, klart iiingenting... hmmm, jaja, mtt no ta tur'n t legen en tur da, etter ha gtt snn i nesten 9 uka, gikk jo ned dm kiloan ufrivillig og slettes ikke me slanking :-O for si d snn, planen om trening slanking vart satt p vent ja, etter legetimen... ups, va visst gravid , IGJEN !!! :p

e jo selflgelig gla for d, men gurimalla, som skull ha nska gtt ne eeenda mer fr vart gravid engang t :( men fr vell nok heng fingran i p mars neste r, nr har en nyfdt en p 14 mnd, d e jo trening i s sjl, kan sje for m :D

ska no lagre d innlegget her, for d her ga m ivertfall motivasjon, s har nkka sje tebake p t neste r, du m gjrne kom me flere snn innlegg alts ;)

like bloggen din :)

Skrevet av Rachel A. Hauan den 23.09.2011 kl.09:57

MammaAnnie: Frst: GRATULERER ;) hihi... jeg skulle gjerne blitt gravid igjen n jeg ogs.. hadde vrt helt ok ;) Skjnner jo man blir litt paff nr man ikke har tenkt gjennom det, men det ble jo bare slik denne gangen :D

Det e som si, at vi e forskjellig alle sammen. Nkka funke for nnn som ikke funge for andre. Hovedsaken e jo at du faktisk hadd motivasjonen opp, og at d va en veldig normal grunn t at du ikke kom dit du villa (g ned kg). Lykke t med svangerskapet :D:D