Å komme i form etter en fødsel:

Jeg har fått flere spørsmål om hvordan jeg kom meg i form etter fødselen, så jeg kan skrive litt rundt det.
Det er ingen hemmelighet at jeg har vært veldig opptatt av kropp siden tenårene, og som mange andre var jeg småhysterisk da kiloene begynte å komme under graviditeten. Etter hvert godtok jeg det. Under graviditeten tillot jeg disse kiloene å komme, rett og slett fordi det er slik det er. Jeg la på meg 14 kg under svangerskapet.

Jeg – og merk deg at dette er min mening – tror og mener at om man er i fin form, altså trener og har et normalt kosthold før svangerskapet, og fortsetter dette i de 9 mnd man går gravid, så skal det ikke være noe problem å bli kvitt kiloene etter fødselen. Derimot de som bruker graviditeten som en unnskyldning for å ligge på sofaen eller bøtte innpå med allverdens godt, får selvfølgelig vanskeligere med å kvitte seg med de ekstra kg.Nå synes jeg veldig synd på dem som får bekkeplager tidlig i svangerskapet, og rett og slett ikke har noe valg enn å sitte mye, men det blir en helt annen sak. Uansett; jeg spiste det jeg hadde lyst på – innen normale mengder – koste meg, gikk turer og trente. Jeg trente ikke hardt, men øvelser til rumpe og rygg + masse turer 😀  – nå skal det sies at jeg har en veldig hektisk jobb så jeg går jo minimum 12.000 skritt hver dag på jobb..og det hjelper jo på at jeg jobbet veldig lenge 😉


ETTER SVANGERSKAPET gjorde jeg ikke noe annet enn å amme. I og med at Lilja lå på sykehuset i 10 dager, tror jeg mange kg forsvant pga lite mat/stress/gråt osv. Da vi kom hjem fra sykehuset gikk jeg mye turer, ikke lange, men en tur hver dag. Mest for å få frisk luft, ikke for å trene. Da det var gått ca 6 uker begynte jeg å trene mage. SitUps. . . . men jeg er som mange andre, jeg blir lei av å trene. Mister motivasjonen.

Jeg må innrømme at det med å ha noen kg ekstra etter fødselen har gått mye bedre enn jeg hadde forberedt meg på. Jeg var forberedt på å bli hysterisk med en gang, men i stede tok jeg en ting om gangen. Lilja var uansett viktigere enn magen min..! Det kom til et punkt der jeg følte meg fantastisk så lenge jeg sto oppreist, men følte kvalmen komme når jeg satte meg ned. Jeg kom til slutt til punktet der jeg ble hysterisk!
Etter mange mange år med spiseforstyrrelser, har jeg heldigvis lært at de raskeste løsningen ikke er de beste
, så jeg bestemte meg for å gjøre det “the right way”.

Ei venninne av Robin som er utdannet ernæringsfysiolog, kom med mange bra tips til meg gjennom svangerskapet, for å holde meg på riktig spor. Jeg spurte henne om hjelp til å få fart på de siste kiloene som plaget meg. Hun lagde et matplan, og satte opp hvor mye jeg burde trene pr uke.Endelig var jeg motivert.

Jeg var SUPERFLINK i 3 uker, til kroppen sa ifra at dette ble litt for mye. Bekkenløsningen jeg fikk i slutten av svangerskapet kom tilbake, og kroppen verket. Mat delen gikk flott, helt frem til dåpsuka, da ble det mye kakebaking, og fokuset forsvant. Nå er jeg på uke 5, og matdelen går bra:) I utgangspunktet skulle jeg trene styrke 3 ganger i uken + avslutte ,med intervall, og gå tur 1 time før frokost eller 2 timer etter, 3 dager i uken, men jeg får ikke tid til alt. Turgåingen går bra, mens treningen er det slakket på pga plagene. Jeg begynte rett og slett for hardt.


Christine, som har hjulpet meg på veien, sa at jeg måtte sette meg mål. Det første jeg sa var: jeg vil gå ned 3-4 kg på 8 uker! Ok, sa hun, men mente jeg burde ha delmål. Jeg satte meg delmål:

HOVEDMÅL: gå ned til normalvekt 49-50 kg (det vil si -3kg)

DELMÅL 1: komme inn i buksene jeg brukte før svangerskapet: CHECK!

DELMÅL 2: føle meg bra og være fornøyd med min egen innsats: 50 %CHECK!

DELMÅL 3: Forandre Livsstilen Min; 50% CHECK!

 

Oppsummering: this works for me!

Amme –> Ha tålmodighet –> Sett deg realistiske mål –>gå tur før frokost (gi ungen mat og ut på tur – pleier å hive innpå et stort glass vann/grønn te/en fersken om jeg er supersulten) –> spis riktig og ofte (..men unn deg noe godt av og til) –> begynne å trene forsiktig. HUSK at du må tenke på ditt utgangspunkt, ikke mitt. Jeg er kanskje fornøyd med noe annet enn det dere er…

Det jeg spiser i løpet av en dag (ikke inkludert vitaminer/oljer/tilskudd – for det tar jeg også).
DETTE ER TIL MIN VEKT, så “dont do this at home” . . . viktig at man spiser nok 🙂

Frokost: 30 gr havregryn + ekstra lett melk + kanel

Mellom Måltid: 2 rugsprø med 50 gr kalkukpålegg/skinke + 2 skiver hvitost

Lunch: 30 gr grov pasta eller ris + 100 gr karbonadedeig/kyllingkjøttdeig/kylling/+grønnsaker variert i farger

Middag: det samme som lunsj. kan bruke laks/torsk/svin/biff…

Mellom måltid: SKYR – hvis jeg har trent spiser jeg 1 pk rosier + 1 glass ekstra lett melk

Kveldsmat: 1 grovbrødskive (unner meg et grovt rundstykke) + 2 egg + salat

 

STAPPMETT!

 

Er det noe du lurer på, spørr da vell 🙂

 

 

 

6 kommentarer
    1. Du hadde en fin gravid mage=) Og du fikk fort tilbake din før graviditetsmage,.
      Selv var jeg stor før graviditeten, la på meg ca 10 kilo. Trente ikke før under eller etter svangerskapet. Men var heller ikke av de som la innpå av snop og slikt. spiste det jeg ville ha og når jeg ville.
      etter fødselen tok jeg av 16 kilo på 6 uker. Gjorde ikke noe annet enn å amme. Så folk reagerer forskjellig uansett.
      Mvn bra at du har funnet noe som funkvr for deg=)

    2. Rosemonth: Ja, nettopp fordi vi er så forskjellige så har jeg prøvd å si at dette fungerer for meg, og er ingen fasitoppskrift 🙂 Kjenner flere som har endret stoffskifte etter et svangerskap, og pga det ikke klarer å gå ned i vekt. Ammingen gjør underverker, og det må være en herlig følelse å ha gått ned 16 kg “uten å gjøre noe” 🙂 Jeg er heldig, det vet jeg 🙂

    3. Lucky girl :p enn å sje ut som dæ etter en graviditet, slank å fin.. ja, kjenne æ e misunnli jaaa 😉
      Hadd no motovasjon på topp for over 3 måna siden, skull liksom prøv å få bort dæm 6 resterende kiloan fra da æ gikk gravid… men d gikk jo itj akkurat som planlagt daaa.
      ble plutselig slapp, dårlig matlyst å alt som va, klart iiingenting… hmmm, jaja, mått no ta tur’n t legen en tur da, etter å ha gått sånn i nesten 9 uka, gikk jo ned dæm kiloan ufrivillig og slettes ikke me slanking :-O å for å si d sånn, planen om trening å slanking vart satt på vent ja, etter legetimen… ups, va visst gravid æ, IGJEN !!! :p
      e jo selfølgelig gla for d, men gurimalla, som æ skull ha ønska å gått ne eeenda mer før æ vart gravid engang t 🙁 men æ får vell nok å heng fingran i på mars neste år, når æ har en nyfødt ååå en på 14 mnd, d e jo trening i sæ sjøl, kan æ sje for mæ 😀
      Æ ska no lagre d innlegget her, for d her ga mæ ivertfall motivasjon, så har æ nåkka å sje tebake på t neste år, du må gjæææærne kom me flere sånn innlegg altså 😉
      like bloggen din 🙂

    4. MammaAnnie: Først: GRATULERER 😉 hihi… jeg skulle gjerne blitt gravid igjen nå jeg også.. hadde vært helt ok 😉 Skjønner jo man blir litt paff når man ikke har tenkt gjennom det, men det ble jo bare slik denne gangen 😀
      Det e som æ si, at vi e forskjellig alle sammen. Nåkka funke for nånn som ikke funge for andre. Hovedsaken e jo at du faktisk hadd motivasjonen opp, og at d va en veldig normal grunn t at du ikke kom dit du villa (gå ned kg). Lykke t med svangerskapet :D:D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg