Første bleieskift og masse gledestårer

Først vil jeg bare si at jeg velger å skrive om det som har skjedd og skjer fordi jeg føler det hjelper oss å takle situasjonen og hverdagen. Det å kunne dele glede og tårer, og sette ord på følelsene føler jeg er en form for terapi.

Vi får lov til å være nede hos henne på intensivavdelingen så mye vi vil, når som helst på døgnet, men i og med at vi ikke får røre henne + at hun trenger den roen hun kan få, er vi der i noen timer om gangen. Den tiden vi ikke er hos henne, prøver jeg å holde igang melkeproduksjonen med håndpumping eller vi snakker med jormødre, leger, venner og familie. Jeg slapper av når jeg skriver, så de gangene jeg ikke pumper, er hos henne eller snakker med noen, tar jeg frem pcn og holder dere oppdatert. 

Etter noen brødskiver til frokost, litt tannpuss og morgenstell gikk vi ned til nyfødtintensiven hvor Lilja Ambrosia hadde tilbragt natten. Da vi kom ned holdt de på å skifte alt av ledninger og veske som går inn i kroppen hennes. Vi satte oss ned og fulgte spent med på prosessen. Jeg dristet meg til å spørre om de også skulle skifte bleie, slik at vi fikk se når de gjorde det også, og da svarte de med at det kunne jo jeg få gjøre.

Mammahjertet braste i gråt. Tenk jeg skulle få skifte bleie på henne for første gang. Magisk!

Det gikk helt fint. Hun hadde til og med bæsjet. Jeg tørket og vasket, og skiftet bleie. Pleieren måtte hjelpe til litt pga mye slanger, termometer osv over alt, men følelsen av å ha skiftet på henne var utrolig deilig.

Jeg følte det faktisk var min baby som lå der. Jeg var mamman!!



Ellers så fortalte overlegen at hun hadde holdt seg jevn gjennom hele natten, og at hjernefrekvensen/bevegelsen hadde forbedret seg fra lørdag morgen, noe de så på som et godt tegn. De kunne også fjerne den ene surstoffmåleren fordi hun var såppas jevn og trengte ikke måles med to stk. Det vil si at hun fint kan puste selv uten maskin, men de velger nå å la henne gå på respiratoren fordi hun er såppas tungt neddopet og for å avbelaste henne nå mens så mye annet foregår i kroppen hennes. Med ingen tilbakefall eller forværringer, felte vi noen gledestårer på morgenkvisten. Gode tårer fulle av masse håp. Selv om vi ikke vet enda, er det lettere å se lyset i tunellen når man får små lysglimt innimellom. Lettere å holde motet oppe og tenke positivt.


<3

Klem fra Rachel, Robin & Lilja Ambrosia

21 kommentarer
    1. Så utrolig godt og høre rachel,sitter her og gråter gledestårer nå,er så glad på deres vegne at det går rette veien.Glad i dåkk.koz

    2. Det må jo ha vært utrolig deilig å få være den som fikk skifte på henne!
      Krysser fingrene for dere og at Lilja skal fortsette som dette og bli stor og sterk!

    3. 🙂 dette gleder mitt hjerte å lese,,har tenkt så mye på deg robin og den lille…de er sterke de små og hun har jo et navn til å leve seg sterk med ,,ambrosia betyr jo udødlig på gresk samt livets nektar,,man en blomst har dette navn i seg ,,og alle er de sterke 🙂 .
      dere er et flott par og vill gi henne all verdens kjærlighet i tiden som kommer..
      denne jenta er heldig som er født i så mye kjærlighet,,,,,

    4. Så godt å høre!
      Da jeg leste begynnelsen av forrige innleg tenkte jeg automatisk at alt hadde gått bra. Det er jo det man hører mest om, er ikke så mange som deler de historiene som ikke går helt på skinner. Veldig bra at du gjør det, og lar oss få et innblikk i situasjonen! Det står det respekt av 🙂 Sterk er du!! Klem 🙂

    5. Så fin ei lita jente dokker har fått. Livets mirakel:) Det går nok bra ska du se, men uansett så elsk henne som hun er:) Å det ser jeg dere gjør:) Har selv født 2 jenter, men kan ikke forestille meg hvordan dere har det. Alt jeg vet er at man kunne ha ofret livet for dæm:)

    6. SÅ utrolig godt å les at d går så bra med prinsessa dokkers<3 Har tenkt så masse på dokker i dag å det dokker går igjennom no. Du skriv så fint ,å det får et gravid mammahjerte t å fell nån tåra her æ sitt å les. Supert at du oppdatere oss:) KLEM

    7. Det må være godt å få gode nyheter i en slik situasjon! Dette går nok bra! Sender dere varme tanker.

    8. Så nydelig lita snuppe dere har fått! <3
      Sender gode tanker og håper at dere får gode nyheter i løpet av uka som kommer!

    9. Gratulerer så masse med ei nydelig jente:) utrolig skjønn! Kjæmpefint å hør at d går rett vei. Sende masse gode tanka<3

    10. Gud for ei nydelig jente! Lillebroren min startet også livet på kuvøsen på StOlav tilkoblet masse slanger. Han er i dag verdens friskeste gutt på 12 år! Det her kommer til å gå kjempe bra 🙂

    11. Heia! Fint å sje at d går positivt framover da. Satt på stua og grein t d første innlegget ditt æ. Kan liksom itj tenk mæ t kordan følelsen av å itj få hold i babyen sin etter så lang tid i magen. Synes dokker e kjempesterk alle sammen og æ følge spent med videre. Ønske dokker lykke te. Ta vare på hverandre:) Klæm te dokker aille 3 og mest en god bedring klæm te nydelige Lilja.

    12. Herlighet, her triller tårene mine! Ser for meg hvor mye du setter pris på den delen du kan få lov å være mamman hennes nå, den oppgaven som å det å skifte på sin egen baby blir en kjempeopplevelse for deg. Det er sterkt! Masse lykke til, alle 3 🙂

    13. Så fint at det går den rette veien! Bra at du holder oss oppdaterte også.
      Har fulgt bloggen din siden jeg tilfeldigvis kom over den for ca. en månedes tid, så nå leser jeg og følger med på alt du skriver.
      Masse lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg